Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Anställa på provision

Inlägg 1 av 6

2005-07-18, kl 13:23

comnera

comnera

Inlägg: 6

Anställa på provision

Hej,

Jag funderar över vilka lagar och regler som gäller för att anställa på provision. Kan jag som arbetsgivare nästan bestämma det mesta. T.ex. lönenivå, arbetstider och andra villkor eller blir jag hänvisad till LAS och andra lagar i alla fall.

Mats Nilsson

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-07-20, kl 14:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är anställningsformen, inte löneform du använder dig av som har betydelse för vilka lagar som är tillämpliga. Utöver lagarna så kan du sedan genom att bli bunden av hängavtal få andra eller ytterligare krav än lagen säger

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-07-26, kl 21:26

comnera

comnera

Inlägg: 6

Jag är inte riktigt med. Kan jag med andra ord, låt säga anställa någon i form av en projektanställning, bestämma helt och hållet lönenivå, utbetalningsform o.s.v.

Mats Nilsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-08-03, kl 08:19

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Lönenivåerna är inte lagstadgade så det är inget problem att välja vilket belopp du vill såvida du inte har avtal med facket för då gäller kollektiv/hängavtalet. Det spelar ingen roll om det är en projektantsällning eller tillvidareanställning, reglerna är de samma.
Utbetalningsform förstår jag inte, det kan väl inte gärna vara något annat än pengar och om du sedan väljer att betala kontant eller via bank kommer inte någon lag eller regel att säga något om, däremot kanske de anställa inte är så förtjusta i att hämta lönen i ett kuvert.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-08-10, kl 11:44

comnera

comnera

Inlägg: 6

Jag kanske inte var så tydlig när det gäller utbetalningsform, men det jag menar är att om man skulle kunna låta någon jobba helt på provision dvs att de får betalt först efter att hela projektet är slutfört.

Mats Nilsson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-01-04, kl 01:03

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Att få betalt på provision är helt Ok, men vem ställer upp på att vänta på sin lön först efter projektetsslut? Du betalar provision månadsvis.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat