Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Import / Bilar

Inlägg 1 av 4

2005-08-10, kl 09:02

username

Jens
Frejd

Inlägg: 1

Import / Bilar

Hej!
Är väldigt sugen på att få reda på fakta och regler gällande import av bilar. Vad jag har tänkt mig är helt enkelt att importera bilar i ganska små mängder från t.ex. länder som USA och sedan sälja dom här hemma för ett dyrare pris och göra mig en liten hacka på det.
Jag kan ingenting om hur jag ska gå tillväga och hoppas att någon kunnig kan ge mig tips på hur jag ska göra.?
Kan man importera bilar och sälja vidare utan att ha något företag, så att man sköter det privat eller är det olagligt?
Kan detta vara en lönsam affärsidé?

Tacksam för svar . Mvh Jens

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-10, kl 09:58

username

Olle
Hildebeck

Inlägg: 13

Jag har också haft funderingar åt det hållet att ta in lite speciella bilar från USA. Så fort man köper och säljer bilar för att tjäna pengar ska man skatt för det via ett bolag, jag vet inte riktigt var gränsen går, kanske runt max 5 bilar innan skattemyndigheten reagerar. Men du bör nog ha ett bolag, helt klart. Om det är lönsamt...?
Vad som fick mig att tveka var att det är många som pysslar med detta, en del åker dit och lastar hem 50-60 bilar åt gången, andra har goda kontakter som skickar ett gäng bilar.
Jag tror goda kontaker är A och O. Det finns svenskar som bor i USA som bara sysslar med att söka upp vissa bilar.
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-09-03, kl 20:01

milagros

milagros

Inlägg: 4

Att ha kontakter på plats är absolut nödvändigt om du inte vill chansa hela tiden. Många försöker lura dig om du inte passar dig.
"Lite speciella bilar" har ofta stora problem med att bli godkända av Bilprovningen (hjälpta av tex generalagenter som inte är intresserade av att vissa modeller ska kunna registreras här)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-09-14, kl 22:32

username

Josef
Teklu

Inlägg: 5

jag är också mycket intreserad utav att importera bilar o sälja dom i sverige .. vi kanske kan sammarbeta ? kontakta mig [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat