Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Franchise

Förvärva 2 Shellstationer

Inlägg 1 av 3

2005-08-10, kl 20:40

bindemo

bindemo

Inlägg: 9

Förvärva 2 Shellstationer

Hej.

Jag går i tankarna att förvärva 2 Shell bensinstationer.
Shell har precis börjat med franchise. Kostnaden kommer att bli ca 1,5-3 miljoner kronor.

De båda stationerna har funnits i över 15 år och går med vinst.

Jag har inget eget kapital. Hur löser jag finansieringen?
Kan man låna allt på bank och använda inventarierna och varulagret som säkerhet?

Mvh,
Tobias Bindemo

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-16, kl 22:45

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Nu ska vi se. Det är några år sedan jag själv jobbade i bensinbranschen så jag kan ha glömt något viktigt men:

1. Vem förvärvar du av, Shell eller nuvarande återförsäljare? Borde påverka förhandlingsutrymmet om prislappen. Om det är Shell så kanske man kan krympa prislappen och istället leva med högre konceptavgifter? Om det är egen-registationer som Shell vill dumpa bort på ÅF/franschisetagare så tycker jag väl att man i alla fall borde ägna någon minut åt att fundera på varför de vill dumpa dem?

2. Du säger att de går med vinst och att Shell precis börjat med Franchise. Kommer de att fortsätta att gå med vinst om man räknar in de nya högre konceptavgifterna? Jag vet att många franschisetagare i andra kedjor både inom och utom bensinbranschen är HÅRT pressade av konceptavgifterna.

3. Rörelsekapital brukar lösa sig själv i bensinbranschen då omsättningshastigheten på varulagret är skyhög, dvs du hinner i många fall sälja ditt lager innan räkningen ska betalas och i vissa fall hinner du göra det flera gånger (det mest extrema när jag jobbade i branschen var bröd - bagaren fakturerade i efterskott var 30:e dag och hade 30 dagars betaltid, dvs vi hann sälja bröd i sextio dagar utan att putta ut en enda krona - bröd för 5000 kr om dagen innebär t ex att man "lånar" 300 tkr av bagaren och det här är bara en varugrupp och en leverantör). Återstår att knäcka är finansieringen av övertagandet och dessutom så antar jag att Shell har krav på säkerheter eller personlig borgen? Banklån bör sannolikt bara vara möjligt upp till typ 80-85% av köpeskillingen under förutsättning att köpeskilling och återbetalningsförmåga är rimliga. Resten tror jag att du måste fixa på annat sätt.

Ett annat råd:

- Överväg att starta ett bolag som sedan köper rörelsen. Det innebär att du kan betala räntorna och amorteringarna på lånet med obeskattade pengar, en väsentlig skillnad mot att först skatta fram dem och sedan betala räntor och amorteringar.

- Tag hjälp av en bra rådgivare. Det är för mycket pengar på spel för att man ska vilja bortse från något.

- Jag vet att ICA i alla fall tidigare hade någon form av finansieringshjälp till nya köpmän, undersök om inte Shell också har det. ICAs resonemang var typ som så att det inte alltid var så att de bästa köpmännen hade ekonomiska förutsättningar för att casha av ett butiksköp och eftersom ICA vill jobba med de bästa köpmännen så ansåg de det vara viktigt att hjälpa till med finansieringen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-08-18, kl 19:21

bindemo

bindemo

Inlägg: 9

Hej.

Tack för dina svar.
Skulle vilja prata lite mer, om det är ok för dig.
Kan jag få din e-post eller MSN?

Min e-post är: [email protected]
MSN: [email protected]


Mvh,
Tobias Bindemo

Inläggets betyg
Svara Svara med citat