Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Hund & kattbutik

Inlägg 1 av 4

2005-08-11, kl 20:57

Sonjam678

Sonjam678

Inlägg: 4

Hund & kattbutik

Slänger ut frågan en gång till; hur går man tillväga då man som jag önskar starta en hund & kattbutik? Undrar framförallt om detta med att ta lån (saknar dessvärre startkapital). Har hört någonstans att man måste ha ett startkapital för att kunna starta eget. Stämmer detta? Sedan mottar jag även gärna tips på bra och billiga leverantörer av zoologiska produkter. Överhuvudtaget alla tips och råd om vad som bör tänkas på innan man kör igång en sån här verksamhet mottages tacksamt!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-13, kl 09:14

username

Josefin
Ydhag

Inlägg: 8

Hej!
Det är i princip omöjligt att starta en verksamhet utan att ha någon form av startkapital. Pengar behövs till exempel till varulager, ev förskottshyra för affärslokalen, öppnande av telefonabonnemang m.m. Sedan måste du tänka på vilken företagsform du väljer att driva din verksamhet i. Bildar du ett aktiebolag så krävs det att du satsar 100 000 kr i aktiekapital. Övriga bolagsformer kräver inte att du satsar något kapital. Du måste även registrera din verksamhet/firma hos bolagsverket, det kostar någon tusenlapp (bolagsverket.se).

Du kan läsa om olika sätt att finansiera din verksamhet på Nuteks hemsida (nutek.se). Läs även om Almi (almi.se). ALMI Företagspartner finns i varje län och erbjuder finansiering och affärsutveckling till ibland annat nya företag. Om man skall ta ett banklån för att finansiera sin verksamhet krävs ofta att man själv kan ställa upp med någon sorts säkerhet, t.ex borgen. Ett tips är att bli medlem i någon kreditgarantiförening. Det är en förening som ställer upp som borgensman för sina medlemmar mot en kostnad (kgf.se). Ytterligare ett tips är att du vänder dig till din kommun, de flesta kommuner har ett "nyföretagarcentrum" eller liknande. Där kan du får ytterligare hjälp och svar på många frågor. Kolla även med arbetsförmedlingen om "startaegetbidrag", ett bidrag man kan få under max 6 månader som motsvarar den ersättning man skulle ha erhållit om man fick a-kassa. (ams.se) Hoppas detta är till någon hjälp för sig. tips om leverantörer har jag desvärre inte.

Hälsningar neoany

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-13, kl 17:41

Sonjam678

Sonjam678

Inlägg: 4

Tack så mycket för ditt svar, visst hjälpte det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-10-09, kl 11:34

LenaMaria

LenaMaria

Inlägg: 14

Sonja78

Jag har oxå planer på att starta hund/katt affär. Du får gärna maila mig så vi kan bolla lite ideer! Har inte heller nåt startkapital än o jobbar på att kolla runt!!!!
Min mail är : [email protected]
Hoppas du hör av dig! M v h /Lena-Maria

Inläggets betyg
Svara Svara med citat