Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra utan underlag :S

Inlägg 1 av 8

2005-08-15, kl 03:37

username

Simon
Edström

Inlägg: 22

Bokföra utan underlag :S

Hejsan det är så här att jag säljer en Internet tjänst, min kund får inget direkt underlag utan bara information om att det ska sättas in pengar på ett Bankgiro konto.
Nu får jag Bankgiro papper som jag kan använda deras löp nummer som underlag, men innan årskiftet fick jag inte det. Det ända jag har är ett Kontoutdrag från banken, funkar det och använda som underlag?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-08-15, kl 07:52

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Har du inget annat så är det ju inte mycket att fundera över, något måste du ju använda som underlag. Hur får dina kunder reda på att de ska sätta in pengarna (mail, telefon, brev) där har du ju isåfall ett underlag såvida det då inte är telefon förstås.
Om jag förstår ditt system riktigt så är nog egentligen inte avsaknaden av underlag från bg i början det största problemet eftersom det då är löst nu. Hur kan man se att alla dina kunder betalar till ditt bg, där har du ditt egentliga problem. Fakturor i obruten serie är till för att visa att alla affärer verkligen redovisas i bolaget men eftersom du inte har några underlag till kunderna hur kan du då visa detta?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-08-15, kl 08:35

daniel234

daniel234

Inlägg: 78

Du måste ju ha något underlag för din bokföring.

Gör inte dina kunder någon form av beställning eller något som du kan numrera?

Hälsningar

Daniel / www.Foretagande.se

www.Trendystuff.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-08-15, kl 17:27

username

Simon
Edström

Inlägg: 22

Rackarens, värkar inte gå bra då..
Men på Bankgiro papperna så får jag fram ett "Order nummer", som jag har bätt personen sätta in på mitt BG, den texten kan jag juh generera fram igen så här i efterhand.. Jag skulle juh kunna skriva ut såna sidor och använda det som underlag? Eller blir det fel om jag gör det i efterhand?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-08-16, kl 01:00

username

Kent

Inlägg: 204

När du ger informationen till kunden kan du väl utformaden som en faktura där kunden ska ange fakturanr. när han gör inbetalningen. Sen tar du ut en kopia till dej själv som underlag. Om kunden vill printa ut sin eller inte är inte ditt problem utan hans. Då har du ditt underlag för bokföringen. Sen stämmer du bara av det mot kontoutdraget du får varje månad. Du kan antingen lägga fakturan som en wordfil eller pdf-fil. Sen gör du bara en backup på det emellanåt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-08-16, kl 22:26

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Vad är det för något du säljer? Om det är något momspliktigt så finns detaljerade regler på vad du MÅSTE ge kunder för underlag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-08-22, kl 14:06

username

Joakim
Gunnarsson

Inlägg: 10

Skulle det räcka om man skickar med ett kvitto (typ kvittoblock som finns i bokhandeln) och använder karbonkopian som bokföringsunderlag?

Så har jag gjort hittills när jag säljer smycken på Blocket men blir tveksam till om det är tillräckligt när jag läser den här tråden. Jag tar betalt i förskott men problemet är ju att många mailar och vill beställa men sen aldrig betalar. Gör jag då en faktura för varje så blir det ju många som ej betalas (och inte heller levereras). Ska dessa vara med som någon form av makulerade fakturor?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-08-25, kl 21:31

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Skickar du kvittot som bevis på betalning? Jo, det borde ju verkligen vara tillräckligt, under förutsättning att kvittot innehåller den formella information som det måste kring moms, bolagsinformation mm. Sannolikt borde den modellen vara möjlig för "edstrom" att använda också, att först skicka ut en "betalningsinformation" och sedan, när betalningen kommit in skicka ut ett kvitto och därefter låta kvittot utgöra underlaget i bokföringen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat