Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Gör musik som hobby

Inlägg 1 av 5

2005-08-15, kl 16:47

username

Claes
Rosén

Inlägg: 1

Gör musik som hobby

Hej! Jag har en fråga. Det är så att jag har gjort musik ett bra tag och nu har jag kommit upp mig lite i branchen med skivsläpp och lite reklammusik jobb. Ska jag starta någon slags företagsform eller? Vad är lättast och bäst för mig? Det är ju mer som en hobby? Vad säger ni?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-08-15, kl 23:15

username

Matilda
Yttergren

Inlägg: 31

Jag säger: starta enskild firma. Det är bra att använda sig av ett "namn" om du förstår hur jag menar. Du är inte tvungen att satsa kapital och du är din egen. Din privatekonomi är densamma som fötretagets och vice versa. På gott och ont, förstås.
En fråga: hur gör jag billigast egen musik? Jag ska köra igång med det i min firma så snart jag fått råd. Men jag har ingenting, så kan du tipsa mig om något, du som har erfarenhet på området?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-08-16, kl 16:55

silfverhielm

silfverhielm

Inlägg: 28

Hej Synthexx!

Jättekul om du lyckats komma in så pass att det börjar komma in jobb för dig. Två saker som är viktiga att tänka på innan du startar eget är att du som företagare (aktiv eller ej) står utanför det härligt svenska systemet när det kommer till sociala skyddsnät. Du står med andra ord helt på dina egna ben.

A-kassa eller socialbidrag är nästintill omöjligt att få så länge du har ett registrerat företag. Det är för de flesta inte utgöra något större hot, men är en viktig detalj om så vore fallet.

Att registrera en enskild firma kostar bara någon tusenlapp och har flera fördelar. Eftersom du har en aktiv verksamhet kan du göra avdrag för alla verksamhetsbundna utgifter som program, datorer, telefoner, instrument eller resor som kan anses vara nödvändiga för ditt företag. Du framstår troligtvis som mer seriös om du är ett företag vilket kan underlätta för att få kommande jobb. Många företag gör hellre affärer med andra företag än privatpersoner.

Redovisning osv är lite struligt och du kommer med all sannolikhet att utveckla rätt starka åsikter om skatteverk och dyl. Men det brukar med hjälp från någon med lite erfarenhet och/eller ditt nyföretagarcenter lösa sig och med tiden lär du dig att inte ens skatteverket har koll på vad dem gör, så oron är ofta obefogad.

För att få veta mer om olika företagsformer och problem/fördelar med detta hänvisar jag till ditt närmaste nyföretagarcenter. www.jobs-society.se
Hoppas det går vägen!

Med vänliga hälsningar

Johnnie Silfverhielm
Connecting Partners



Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag säger: starta enskild firma. Det är bra att använda sig av ett "namn" om du förstår hur jag menar. Du är inte tvungen att satsa kapital och du är din egen. Din privatekonomi är densamma som fötretagets och vice versa. På gott och ont, förstås.
En fråga: hur gör jag billigast egen musik? Jag ska köra igång med det i min firma så snart jag fått råd. Men jag har ingenting, så kan du tipsa mig om något, du som har erfarenhet på området?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-08-16, kl 17:55

silfverhielm

silfverhielm

Inlägg: 28

Hej Matytt!

Att besvara den frågan på ett enkelt sätt är praktiskt taget omöjligt. Jag har jobbat lite med musikproduktion både med mycket enkla medel och i mer tuffa studios och frågan är vilka krav du har på produktionerna och vilka kunskaper du har.

Akustiskt kan du göra vettiga inspelningar med en bättre porta eller en dat. Men det är kanske inget man lägger på skiva kanske.

Med en vettig dator och lite roliga moduler kan du för en relativt billig peng få en riktigt bra digital hemmastudio. Egentligen ställs det högre krav på ditt kunnande än din plånbok. Men mitt bästa tips är att du går till första bästa musikaffär och frågar där.

Med vänliga hälsningar

Johnnie Silfverhielm
Connecting Partners


Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag säger: starta enskild firma. Det är bra att använda sig av ett "namn" om du förstår hur jag menar. Du är inte tvungen att satsa kapital och du är din egen. Din privatekonomi är densamma som fötretagets och vice versa. På gott och ont, förstås.
En fråga: hur gör jag billigast egen musik? Jag ska köra igång med det i min firma så snart jag fått råd. Men jag har ingenting, så kan du tipsa mig om något, du som har erfarenhet på området?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-08-18, kl 11:48

username

Matilda
Yttergren

Inlägg: 31

Hej!

Okej, det kanske är bäst att kika på en musikaffär då. Jag har kunskaper i att komponera. Har spelat piano sedan femårsåldern och snöade in på att göra eget. Det bara blev så! Sedan kan inte jag något om produktion via data vad gäller ljudkvalité eller något alls överhuvudtaget. Det är synd, men jag har inte haft den möjligheten. Dock har jag sedan många år känt att jag vill producera eget material. Jag har redan lagt in i min firmabeskrivning, att jag kommer att göra det så småningom.

Men tack för ditt tips, jag ska kika!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat