Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

När kan jag köra igång?

Inlägg 1 av 3

2005-08-17, kl 14:36

username

Maria
Ögren

Inlägg: 4

När kan jag köra igång?

Detta kanske är en mycket dum och okunnig fråga, men jag ÄR okunnig när det gäller egetföretagande.

Jag blev beviljad starta eget-bidrag fr o m 1/8. Blev tillsagd att jag inte fick "göra" något innan (registrera firman, ansöka om F-skattsedel) för då kunde jag bli av med A-kassan. Sagt och gjort, 1/8 skickade jag in ansökan om F-skattsedel och momsregistreringsbevis till Skatteverket, och registrering till Bolagsverket. Vill förstås komma igång med affärerna så fort som möjigt för att ta vara på bidragstiden så att det förhoppningsvis går runt och jag kan ta ut "lön" när bidraget tar slut om ett halvår.

Nu, dvs efter två veckor, har jag just fått besked om F-skattsedel och momsregistrering. Ringde nyfiket till Bolagsverket, och de sa att jag får räkna med ytterligare 3 veckor innan besked från dem pga lång handläggningstid. Okunnig som jag är sa jag till den jag pratade med på Bolagsverket, att jag väl inte får köra igång verksamheten förrän jag firman är registrerad hos dem? Kvinnan där sa att det kan jag visst, det är bara det namnet jag ansökt om som inte är registrerat/skyddat. Jag kan köra igång och använda mitt eget namn.

Ringde banken, som jag varit i kontakt med tidigare ang företagskonto/bankgiro/kontokort. De sa att jag måste ha papper på att jag är registrerad hos Bolagsverket innan jag kan få företagskonto.

Alltså måste jag vänta dessa 3 veckor innan jag kan köra igång? Min verksamhet kommer till största delen att bestå av import av varor och försäljning i nätbutik. Jag behöver bankgiro för att folk ska kunna betala det de handlar av mig, och jag behöver kontokort för att göra inköp (de flesta leverantörer jag kommer att använda mig av på vill ha betalt på detta sätt). Jag måste väl ha detta på ett separat företagskonto? Om jag i praktiken skulle kunna köra igång för att jag ju har F-skattsedel och är momsregistrerad, så kan jag väl ändå inte göra det t ex via mitt vanliga (privata) bankkonto/visakort?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-09-16, kl 20:38

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Vore jag i din sits skulle jag ringa och prata med skattemyndigheten. Det är ju främst dem som vill veta vad som är företagets pengar och vilka pengar som är dina privata.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-24, kl 18:18

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Har du fått F-skattsedel och momsregistrering av skatteverket så är det bara att tuta och köra. Besök banken igen. Antar att det är enskild firma du startat. Du får också bara patent på ditt namn i det länet du bor i. Men du ska inte bli nekad av banken att skaffa ett bankgiro.
Det ska kunna stå på ditt namn. När jag skaffade Bankgiro och bankkort hade jag inte patent på mitt företagsnamn.

Med vänliga hälsnigar,

Christoffer svensson!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat