Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Hur stort varulager?

Inlägg 1 av 7

2005-08-19, kl 21:54

asaide

asaide

Inlägg: 12

Hur stort varulager?

Hej! Vill starta en butik någon gång under nästa år, som enskild firma. Jag hade tänkt mig en lokal på ca 50 kvm. Jag ska sälja barn+mammakläder m.m. Ungefär hur stort varulager behöver jag köpa in från start? Ska man köpa så man har för 3 eller 6 mån i taget eller längre?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-08-20, kl 10:07

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Hej!

Det beror på flera olika faktorer. Du måste ju ha "full" butik när du öppnar. Sen beror det på hur din leverantör jobbar och givetvis hur mycket du säljer varje månad. Som du förstår är det inte helt lätt att räkna ut. Om du kan beställa varor då och då så är det det bästa att göra så. Kan du endast beställa säsongsvis så måste du köpa så mycket som du kommer att sälja den säsongen, vilket inte är helt lätt att räkna ut....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-08-21, kl 03:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Mitt råd är att du bör vara mycket försiktig med att köpa in "för mycket". Detta kan bli början till slutet för företaget. Gör en ordentlig likviditetsbudget med ett "sämsta utfalll" scenario och håll hårt i dina pengar. Märker du första säsongen att det går bra, våga lite mer inför nästa. Men börja försiktigt!!

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-08-22, kl 23:26

rolferikson

rolferikson

Inlägg: 43

Börja med en affärsplan. Planen täcker in hela din verksamhet. Du får en hum om vilken omsättning du och hur mycket du vågar binda i kapital.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-09-15, kl 18:48

username

Sandra
Hedberg

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! Vill starta en butik någon gång under nästa år, som enskild firma. Jag hade tänkt mig en lokal på ca 50 kvm. Jag ska sälja barn+mammakläder m.m. Ungefär hur stort varulager behöver jag köpa in från start? Ska man köpa så man har för 3 eller 6 mån i taget eller längre?



Är själv på mitt andra år inom just den branch du frågade om. Och jag tycker det är vettigt att starta försiktigt och ekonomiskt. Jag förespråkar att ej ha stora varulager utan hellre jobba så att man kan kompletera om det tar slut. Man vet ju inte vad folk vill ha och man måste ju känna av sina kunder innan man drar på sej för stora utgifter. Tro mej, jag vet. Vi har nu kört lite över ett år. Började på 40 kvm och vi exploderade ur den lokalen ganska snabbt...för kläder tar enorm plats. Andra halvåret ökade vi vårt utbud från barnkläder upp till 3 år till barn kläder upp till 10 år och mammakläder och vagnar och...ja, en massa grejer.

Har mycket tips på bra leverantörer! Hör av dej om du är intresserad!

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-10-31, kl 13:56

username

Annette
Björkqvist

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! Vill starta en butik någon gång under nästa år, som enskild firma. Jag hade tänkt mig en lokal på ca 50 kvm. Jag ska sälja barn+mammakläder m.m. Ungefär hur stort varulager behöver jag köpa in från start? Ska man köpa så man har för 3 eller 6 mån i taget eller längre?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-10-31, kl 13:56

username

Annette
Björkqvist

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej! Vill starta en butik någon gång under nästa år, som enskild firma. Jag hade tänkt mig en lokal på ca 50 kvm. Jag ska sälja barn+mammakläder m.m. Ungefär hur stort varulager behöver jag köpa in från start? Ska man köpa så man har för 3 eller 6 mån i taget eller längre?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat