Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur mycket tar farbror staten ?

Inlägg 1 av 3

2005-08-23, kl 17:05

username

Peter
Niklasson

Inlägg: 19

Hur mycket tar farbror staten ?

Funderar på att starta upp en verksamhet. Hur räknar man enklast ut vad min personliga lön blir för exempelvis en timmes massage om jag tar 500:- för en timma.
Först får jag väl räkna bort momsen på 25% = 400:- kvar. Av de 400:- skall egenavgifter bort, men hur många procent ? Av den summan sen skall den vanliga kommunalskatten bort bort cirka 30%. Vad blir då kvar till mig ? Finns det någon enkel formel för att räkna ut vad som blir kvar utav inkomsten för ett jobb. Finns det på samma sätt någon formel för att räkna ut hur mycket man skall ta betalt för att efter skatt, egenavg och moms få ut en hundralapp rätt i fickan. Hälsningar Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-24, kl 00:04

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ca hälften får du behålla men först ska du naturligtvis dra bort dina kostnader först. Behöver du mer råd finns jag på
[email protected]
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-08-26, kl 08:24

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Sök upp en tråd på detta forum som heter "Gör det enkelt för mig" och läs den. Den är jättebra.

Du betalar 30,89 i egenavgifter(lite beroende på karensdagar etc men som grundexempel i alla fall). Men eftersom egenavgiften är en kostnad för din enskilda firma så måste du dra bort den från vinsten INNAN du betalar den. Moment 22 alltså. Därför gör du ett schablonavdrag på din vinst med 25% innan du räknar ut hur mycket du ska betala i egenavgift.

VINST = (INTÄKTER-KOSTNADER)
DVS SCHABLON = VINST *0,25
EGENAVGIFTER = (VINST-SCHABLON)*0,3089

Kommunal skatt betalar du efter beloppet (VINST-EGENAVGIFTER)*kommunal skattesats 0,31 kanske? det beror ju lite på.

Om din firma plus eventuell anställning dessutom genererar så mycket pengar att du kommer upp i statlig skatt så får du även räkna på det.

Jag kan skicka ett excel-dokument som jag gjort för att räkna lite på det där med kommunal/statlig skatt om du hör av dig på bulkSNABELAohmansoft.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat