Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring skattekonto

Inlägg 1 av 4

2005-08-25, kl 17:40

username

Max
Andersson

Inlägg: 10

Bokföring skattekonto

Hej!

Har missat att bokföra en händelse från mars som jag skulle behöva hjälp med. Ser på en gammal kontoutdrag fån mitt skattekonto (mars 2005) att det står "Belopp i retur 2609 kr". Var kommer de pengarna ifrån och hur ska jag bokföra den händelse?

Tacksam för svar=)


Antar att det är från år 2004, men vad är det och hur ska jag bokföra beloppet.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-25, kl 17:48

username

Max
Andersson

Inlägg: 10

Ja nu ser jag att det är skatt jag får tillbaks från 2004. Hur ska jag bokföra det? Har 1650 som skatte konto, så jag bör debitera 1650 och motkonto?

Tacksam för ett snabbt svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-26, kl 08:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Eftersom det står "belopp i retur" så innebär det att det är ett belopp som är utbetalt till dig tidigare men där du inte löst in postgiroavin.
För att veta hur du ska boka nu måste man veta dels vilken företagsform du har, dels hur du bokat den ursprungliga återbetalningen och vad det beloppet då avsåg.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-08-26, kl 12:31

username

Max
Andersson

Inlägg: 10

Det är en AB, hade bokföringen hos en redovisningskonsult förrut. Men eftersom den har varit vilande sedan årskiftet tog jag tillbaka alla papper. Som jag har förstått så har jag betalat in 5544 i prel skatt, men slutlig skatt är på 2935.

Prel skatt 5544 - 2935 slutlig skatt = 2609 belopp i retur. Hoppas den är till hjälp. Vet fortfarande inte hur jag ska boka verifikationen=(

Inläggets betyg
Svara Svara med citat