Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vinst och beskattning i AB ?

Inlägg 1 av 3

2005-08-30, kl 23:51

username

Medlem
#29544

Inlägg: 23

Vinst och beskattning i AB ?

Om jag har ett Aktiebolag skattar jag då bara för nettovinsten när jag gör min årsredovisning eller måste jag skatta på allt jag drar in varje månad ? Fråga 2 Om jag efter 2 år har en vinst på låt oss säga 1,5 miljoner och vill lägga ner fiman hur blir det då med pengarna kan jag ta ut allt eller hur gör man ? 3 Kan man lägga ner ett AB när man vill ? 2st äger detta inga övriga anställd ? Fråga om mina tjänster inte omfattar varor utan att jag säljer ett försäkringsskydd måste jag betala moms på det då ?

Jag vet att ni är kunniga här så snälla hjälp mig .

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-31, kl 08:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Först och främst: Det är inte DU som skattar för vinsten i ett aktiebolag, det är bolaget som betalar skatten. Du själv betalar skatt på den lön du tar ut från bolaget eftersom du är anställd.
Fråga 1: Bolaget betalar skatt på sitt årsresultat.
Fråga 2: Om firman likvideras så betalas först alla skulder i bolaget. Resterande pengar utskiftas sedan till aktieägarna som en form av utdelning.
Fråga 3: Ja, men nej. Om en bolagstämma bestämmer sig för att likvidera bolaget så kontaktar man en advokat som sedan övertar förvaltningen av bolaget under likvidationstiden. Den kortaste tiden detta kan ta är 6 månader men räkna med ytterligare lite tid innan det är klart. En sak som måste göras är nämligen något som heter att "kalla på okända borgenärer". Det annonseras då efter personer eller företag som har fodringar på bolaget och dessa har då 6 månader på sig att begära betalning från bolaget. Att likvidera bolaget tar därför långre tid och kostar pengar.
Frågan om momsen är lite oklar. Försäkringar är undantagna från momsplikt även om man är ex försäkringsmäklare och följaktligen egentligen inte säljer några egna försäkringar utan bara förmedlar andras tjänster. När du säger "säljer ett försäkringsskydd" så känns det inte riktigt som att det är en riktig försäkring du säljer utan en tjänst. Allmänt kan man väl säga att om det nu är att sälja en försäkring som är bolagets verksamhet och detta skulle vara befriat från moms så kommer du inte heller att ha någon rätt att lyfta någon ingående moms då företaget då inte kommer att bedriva någon momspliktg verksamhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-03, kl 10:18

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Vill du lägga ned ditt bolag genom likvidation, kan du även sälja ditt företag (bör vara rensat från inventarier etc) till företag som snabbavecklar bolag, tex Bolagsstiftarna (rekommenderas!) eller Svenska Standardbolag. Dessa är båda seriösa aktörer och du behöver inte vänta på att likvidationen skall bli klar innan du får dina pengar. Självklart tar de ut ett arvode för detta, kan tänka mig det ligger kring 10-15 tusen och uppåt beroende på hur stora nettotillgångarna i bolaget är. Å andra sidan slipper du ju anlita en advokat som likvidator...

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat