Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Startaeget bidrag

Inlägg 1 av 8

2005-09-01, kl 10:50

Magda

Magda

Inlägg: 16

Startaeget bidrag

Hej jag om min väninna är på G med att starta en E-handel och har hört att man kan få hjälp med kostnaderna (Starta eget bidrag) Men hur mycket ligger de på?? och var ska man ansöka om de??
MVH / Magdalena

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-09-01, kl 18:38

username

Kent

Inlägg: 204

Vänd er till arbetsförmedlingen. Där ska dom veta det mesta om startaeget-bidraget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-09-01, kl 21:59

username

Henrik
Bergeld

Inlägg: 67

Jag brukar alltid vara positiv och stötta andra människor. Helst de med ideer och en vilja att göra något av sina drömmar men när i helvete ska människan förstå att arbetsförmedlingen och starta eget bidrag är lika med noll.

Finns det någon trögare bromskloss än arbetsförmedlingen. Där sitter de jävla inkompetenta idioter som inte har något annat för sig än att fika och tala om för andra att dom ingenting är värda och få dem att känna sig helt värdelösa. Är de misslyckade företagare själva?
Det konstiga är att inga affärsideer verkar duga för dessa trångsynta "hjälpare".
Nä, mitt förslag är att skippa alla myndigheter som "ska hjälpa" och gör det själv. Visst, det kan vara trögt men det ger resultat. Du känner att du har gjort det själv och du växer med varje framsteg.

På dem bara och lycka till

Henke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-09-02, kl 11:33

username

Mattias
Andersson

Inlägg: 12

För att vara lite mer positiv angående bidraget än talaren ovan :)

Min sambo håller på att starta sitt företag just nu och har blivit beviljad starta eget bidrag, bidraget om jag inte minns fel är lika mycket som du får när du stämplar, (du kan inte stämpla samtidigt men du sparar ju dina stämpeldagar istället)

För att söka bidraget vänder du dej din arbetsförmedling där du lägger upp er affärsidé, sen är det upp till förmedlingen att avgöra om det är en ide värt bidraget eller inte.

Då min sambo och hennes företagsparner har en mycket säker plan och är utbildad inom en väldigt liten branch (stort yrke liten branch). Så fick de bidraget beviljat utan tvekan, deras plan var säker och eftersom branchen är liten så skulle de om de inte får starta företaget stå inför absolut arbetslöshet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-09-02, kl 23:05

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Båda har rätt men man bör nog i alla fall söka sig till arbetsförmedlingen och se om man kan få starta eget bidrag, det är trots allt en hel del pengar som kan vara bra i startändan och just nu tror jag att myndigheterna är näst intill tvingade att dela ut dessa bidrag om man överhuvudtaget ska få några att bli företagare här i Sverige. Detta ger 2 positiva signaler i statistiken, ett företag och en mindre arbetslös. Detta gäller endast till valdagen och i bästa fall år 2006 ut. Sedan tror jag mig veta vad som händer, men det är en annan sak. Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-09-03, kl 22:09

username

Kamila
Kamil

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag brukar alltid vara positiv och stötta andra människor. Helst de med ideer och en vilja att göra något av sina drömmar men när i helvete ska människan förstå att arbetsförmedlingen och starta eget bidrag är lika med noll.

Finns det någon trögare bromskloss än arbetsförmedlingen. Där sitter de jävla inkompetenta idioter som inte har något annat för sig än att fika och tala om för andra att dom ingenting är värda och få dem att känna sig helt värdelösa. Är de misslyckade företagare själva?
Det konstiga är att inga affärsideer verkar duga för dessa trångsynta "hjälpare".
Nä, mitt förslag är att skippa alla myndigheter som "ska hjälpa" och gör det själv. Visst, det kan vara trögt men det ger resultat. Du känner att du har gjort det själv och du växer med varje framsteg.

På dem bara och lycka till

Henke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-09-05, kl 10:46

username

Frida
Ehnar

Inlägg: 4

Hej,

Det beror på var du bor om du kommer få hjälp av AF. Det är ju en hemsk organisation för folk som har vilja och ambition. Om Du bor på ett mindre ställe är det troligare att du faktiskt kan få hjälp.

Lycka till.

Mvh FE

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-09-08, kl 08:49

mandersson

mandersson

Inlägg: 28

Starta-eget bidraget fixar du på arbetsförmedlingen, utbetalningen sköter försäkringskassan, man kan högst få den i 6 månader (har varit 12 mån) och den är lika stor som din stämpling, har du ingen stämpling så finns det nåt minimumbelopp som du får.

Tanken med bidraget är att man ska slippa ta ut pengar till lön dom första månaderna för att få företaget på rättsida

MVH Mattias

P.S Har för mig att dom vill se affärsplan också men det är jag inte säker på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat