Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Tull och frakt inräknad?

Inlägg 1 av 5

2005-09-09, kl 18:11

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 19

Tull och frakt inräknad?

Hej!
Jag ska köpa datorer från utlandet. Jag fick ett pris av säljaren och han sa att tull och frakt var inräknad. Kan det här stämma?
Frakten kan jag förstå, men varför skulle frakten vara inräknad? Säljaren befinner sig i Hong Kong, men det är ju till Sverige man ska betala tull.
Kan någon förklara?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-09-10, kl 20:11

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Frakten kan mycket väl vara inräknad i priset. Det beror på vilka leveransvillkor du fått (kommit överens om). FOB är nog det vanligaste från Hong Kong, detta innebär Free On Board, dvs frakt får du som köpare stå för själv.

Tullen däremot verkar lite konstigt om säljaren står för detta. Har jag aldrig varit med om faktiskt, såvida inte de har egen verksamhet i EU/Sverige. Då är det ju inte du som är importören. Kolla upp detta en extra gång.

Och glöm inte försäkring för frakten!!

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-09-18, kl 21:31

Dudrik

Dudrik

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:


Och glöm inte försäkring för frakten!!



Är det nån som har koll på hur mycket man kan komma att betala i försäkring? Vet att jag borde kolla med mitt försäkringsbolag men jag vet inte riktigt var jag ska börja.. hjälp uppskattas.. :)

Patrik Karlsson
www.Zamboka.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-09-18, kl 22:32

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

det är nog inte så jättemycket. Utan att veta skulle jag gissa på en-två procent max. Du måste dock även betala tull och moms på detta belopp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-07, kl 21:10

username

Pierre
Wessman

Inlägg: 8

vem betalar man försäkringen till? är det inte en extratjänst som fraktbolaget erbjuder? eller kan man på egen väg skaffa försäkring på nåt sätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat