Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

HJÄLP! Räkna ut lön?

Inlägg 1 av 6

2005-09-11, kl 23:23

ConnyJ

ConnyJ

Inlägg: 3

HJÄLP! Räkna ut lön?

OK, så här är läget...
Jag har en enkild firma och säljer mina tjänster till ett studieförbund. Mina medarbetare som är anställda hos studieförbundet får ut 120kr/tim före skatt.

Alltså får dom ut ca 81kr/efter skatt...

Nu till problemet: Hur ska jag räkna för att få ut de här 81 kr i tim. Vilka avgifter måste jag lägga på? Vilka procentsatser är det?

Tack på förhand

/conny

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-09-12, kl 10:38

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Nu är jag itne helt säker på att jag förstår dig. Men om jag tolkar dig rätt så ligger det till så här.

Du ska kräva betalt
KRAV=LÖN_FÖRE_KOMMUNAL_SKATT+EGENAVIGFTER+MOMS
EGENAVGIFTER i år är 30,89%
På en lön av 120 kr/tim skulle egenavgiften då bli ungefär 37 kronor. Då skall du alltså ta ut 120+37=157 per timme. Sen ska du också trycka på 25% moms på det. Då landar du på 196,25/timme.

MEN. DU BETALAR EGENAVGIFTER PÅ _VINSTEN_ I FÖRETAGET INTE PÅ INKOMSTEN.
Tjänar du 10.000 och har kostander för din rörelse med 5000 kommer du bara att betala egenavigfter för 5000 så det går liksom inte att räkna riktigt på det sättet. Det jag skrivit ovan gäller ju bara om du tar ut alla pengar ur företaget(ungefär som lön fast det inte är det i enskild firma) och har 0 kronor i kostnader.
Om du sedan för 81 kronor kvar efter skatt beror ju också på skattesatsen där du bor. Jobbar du mycket kan du ju få statlig skatt också. Och så vidare. Detta är en mycket kraftig förenkling av verkligheten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-09-12, kl 11:02

username

Micke

Inlägg: 16

Eftersom din firma riktar sig mot ett studieförbund har du inga momspålägg på dina fakturor.

De pengar du får in i firman drar du ett schablonbelopp på 25% för skatter och egenavgifter.

Efter det drar du av 32%.

Den lilla smula som blir kvar från den stora smaskiga tårtan du fick från din kund är helt och hållet din egen.... :)

Ex
Din kund betalar 200:- till dig
Du drar av 25% i egenavgifter = 200*0.25=50:- kvar 175:-
Du drar av 32% i skatt = 175*0.32 = 56:- kvar 119:-

Så räkna baklänges från 81:-

Micke - NDesign.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-09-13, kl 00:27

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Woops! Jag schablade ju bort schablonavdraget i min beräkning... Ber om ursäkt!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-09-14, kl 00:30

albwal

albwal

Inlägg: 6

Kontrollera med skatteverket om din undervisning är momspliktig. Att man fakturerar ett studieförbund är ingen anledning till momsbefrielse. fakturera Bruttolön 120:- plus socialavgifter ca 33 % plus kanske ytterligare 12 % semesterersättning. Lägg eventuellt till 25 % moms på toppen!
Summa 174/timme + moms 43,50 = 217,50 kr

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-09-14, kl 07:56

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Skulle du nu solklart att du är momspliktig så är det inte mycket att göra, men om det är en fråga som är öppen för olika varianter så glöm inte att ta med i beräkningen att om din verksamhet är momsbefriad så har du inte heller rätt att lyfta ingående moms. Det är detta som gör att din faktura till studieförbundet blir dyrare för dem om du fakturerar med moms som inte de kan lyfta. Å andra sidan så om du få igenom att du är momsbefriad så kan du fakturera utan moms (=billigare för studieförbundet) men du kan inte lyfta moms på det du handlar till din firma (=dyrare för dig)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat