Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 3 av 3

1 2 3
Forum Lagar & Regler

Inbetalning av skatt.

Inlägg 21 av 30

2005-09-24, kl 19:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ring inte skatteverket, med de diffusa begrepp du har om moms, skatt, vinst och lön för dig som enskild firma kommer du inte att bli ett dugg klokare på det svar du kommer att få och de kommer inte heller att begripa vad det är du menar.
Du har i F-skatteregistreringen uppgett en vinst på 7000 kronor till SKM och att du ska redovisa moms en gång per år i din vanliga deklaration. De räknar då ut att du kommer att få en momsskuld på 1750 (7000*0,25) och att din skatt och sociala avgifter på det resultatet ska bli ungefär 1250. Dessa två summor läggs ihop och är den preliminära skatt du ska betala in under året, uppdelad på 12 inbetalningar en varje månad. När året är slut deklarerar du och talar om exakt hur stort resultat du gjort och vilken momsskuld du har. När slutskattsedeln kommer kanske det visar sig att din totala skatt att betala (moms+sociala avgifter + privata skatt) är 10.000 men då har du redan betalt 3000 genom den preliminära skatten och din totala skuld blir då 7000 kronor. Eftersom du redovisar moms en gång per år och är en enskild firma görs ingen skillnad här på om det är moms eller annan skatt du betalar, det blir "ett paket" av alltihop ftersm det är du privat som är den skattskyldige.

Du beskattas för firmans resultat, inte för dess omsättning så ditt resultat kommer att bli dina intäkter minus de kostnader du haft i ditt förtag. Detta alldeles oavsett om du tagit ut pengarna eller ej, du beskattas för resultatet någon lön finns inte i en enskild firma.
Vad du kan göra om du tycker att resutatet börjar springa iväg och bli mycket högre än du trodde från början är att skicka in en ny preliminär deklaration så att den månatliga debiteringen blir högre. Alternativt kan du betala in extra pengar till ditt skattekonto men då måste du begära att pengarna hålls kvar på kontot för annars bara betalas de ut till dig igen eftersom du kommer att få ett överskott på kontot i förhållande till det belopp so ska betalas egentligen.



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 22 av 30

2005-09-24, kl 19:40

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Så i princip, om ska jag ex ska betala min hyra på min privata lägenhet. Så är det bara att plocka ut dom pengarna jag behöver ex 6000kr. Men att jag också då räknar ut hur mycket skatt jag ska betala in till skatteverket. Och sen så uppger man dessa uppgifter när man deklarerar?

Med vänliga hälsningar,

Christoffer Svensson!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 23 av 30

2005-09-24, kl 21:06

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Ja du kan ta ut pengar från företaget när som helst, du bokför uttaget som "egna uttag" i debet, sen måste du bokföra samma summa i kredit på ett motkonto, vilket då blir ditt bankkonto. Då är uttaget bokfört och klart.

Din slutgiltiga skatt sedan beräknas på företagets resultat (intäkter-kostnader=resultat) och det ska förhoppningsvis vara plus och inte minus.

Resultatet är din nettovinst. På den summan ska du sedan dra bort 25% som är ett schablonavdrag för egenavgifterna.
Kvar blir din nettointäkt. På den summan drar du av ca 60% som är skatt + egenavgifter. Det som blir kvar är alltså skattat och klart.

Om jag räknar på de summor du tagit upp får jag fram att din utgående moms skulle uppgå till ungefär 24 000kr på ett år (10000x0.20=2000krx12mån=24000kr).

Det blir en nätt liten summan som du ska punga ut med till skattemyndigheten enbart för momsen.
(har inte räknat bort någon ingående moms eftersom att du inte uppgett någon siffra för det).

Eftersom att det verkar som att du valt att redovisa moms en gång per år måste du ha kvar 24000kr + din resterande skatteskuld vid årets slut. Därför kan du inte bara plocka ut pengar utan att samtidigt ha koll på vilka moms- och skatteskulder det ska finnas kvar pengar till.
Visst, kan kan du väl, om du vill sitta på pottan när skattemyndigheten knackar på och vill ha sina pengar hehe.

MVH Pärlan ;-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 24 av 30

2005-09-24, kl 22:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det gäller att skatteplanera när man är företagare som du kanske märker och det kan man göra genom ekonomistyrning.

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 25 av 30

2005-09-25, kl 04:36

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Hej Pärlan;-), med flera!

Att jag måste behålla momspengarna 24000kr det förstår jag. Alla momspengar jag får in sparar jag. Då kan det iaf aldrig blir något fel med att det fattas momspengar. Så dom pengarna sparar jag, om jag inte räknar bort något via den ingående momsen. Jag hålle oxå isär på momsen, så jag alltid vet vad den summan är, och vad den ska vara på. Då har jag dom pengarna trygt när dom vill ha dom.

Tänker jag rätt då?

Om jag behöver 5000kr privat till att betala mina privata räkningar, hyra, el, telefon, med mera.

Hur mycket får jag räkna med att jag behöver behålla på mitt företagskonto! Om jag för över 5000kr till mitt privata konto. Hur mycket blir jag "skyldig" skatteverket efter det?

Vad kostar det att ta 5000kr av dom oskattde pengarna vill säga?

Jag krånglar till det så mycket i min formulering, men jag antar att det är tidpunkten på dygnet.

Tacksam för svar,

Christoffer Svensson.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 26 av 30

2005-09-25, kl 11:08

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det beror lite på. Om du tar ut 5000 så kan du räkna med att betala ungefär lika mycket till SKM om du själv tänker göra bokslutet (deklarationen) och kanske 35-40% eller mindre om du låter någon annan göra detta åt dig.

Och så återigen, det är inte de pengarna du tar ut ur företaget du ska betala skatt för, det är på företagets resultat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 27 av 30

2005-09-25, kl 11:34

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Ja men plockar jag ut 5000kr i till privata grejer, så får jag ju betala skatt för att jag tar dom. Då får jag ju på sätt och vis betala skatt för pengarna jag plocket ut, och inte på firmans resultat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 28 av 30

2005-09-25, kl 12:10

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

En annan undring som kom upp är hur det kan fela 15% på hur mycket pengar jag ska betala för dom 5000kr jag plockar ut, om jag gör det själv, eller om någon annan gör det åt mig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 29 av 30

2005-09-25, kl 16:07

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det spelar ingen roll om du tar ut pengarna eller ej, skatt betalas på resultatet. Om du har ett resultat på 10.000 och bara tar ut 5.000 så skattar du ändå för 10.000 men å andra sidan så även om du istället skulle ta ut 15.000 så skattar du ändå bara för 10.000.
De 10-15% lägre skatt om någon annan deklarerar åt dig kommer från en "intelligent" deklaration. Du säljer ju själv tjänster så du måste väl veta hur det fungerar i tjänstesektorn. Eftersom kunskap är fri att inhämta för vem som helst så tror de flesta sig om att också klara av samma sak som de som lagt ner åratal av utbildning inom samma område. Om du tänker efter så inser du säkert att någon som är utbildad kan göra en "bättre" deklaration för dig och hitta möjligheter som du själv inte har en aning om. Naturligtvis blir skatten lägre efter att någon hjälp dig med ex överavskrivningar, periodiseringsfonder, expensionsmedelsfonder, räntefördelningar, ev inkomstfördelning, rätten till hyresavdrag, reseavdrag mm mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 30 av 30

2005-09-29, kl 23:21

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Karin har så rätt och det är bara en del som hon tar upp här, själv tar jag inte upp något nästan utan låter er förstå att den som vill ha heltäckande råd från mig får höra av sig till mig. Även om det kostar en slant så ska båda bli nöjda, eller hur Karin?

Lars

[email protected]

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Sida 3 av 3

1 2 3