Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget kapital i handelsbolag?

Inlägg 1 av 3

2005-09-20, kl 23:13

username

Fredrik
Olsson

Inlägg: 1

Eget kapital i handelsbolag?

Hej har startat ett handelsbolag med en kompis och vi nyligen köpt in våra första prylar såsom datorer, skrivare, kamera, programvara, hemsideutrymme med mera min och detta har vi betalt med våra egna pengar(kontokort). MIn fråga är nu hur detta bokförs i eget kapital använder mig av bokföringsprogrammet lazy8 varti BAS 2000 ingår. Men om jag förstått vår redovisningskonsult rätt så ska jag lägga in en kontogrupp som heter privata insättningar under eget kapital 2010 för mig och 2020 för min kompis stämmer detta? Saken är den att jag inte kan hitta ngt sådant konto men däremot hittar jag kontot 2018/2028 - Övriga egna insättningar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-09-21, kl 14:17

ambasengla

ambasengla

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej har startat ett handelsbolag med en kompis och vi nyligen köpt in våra första prylar såsom datorer, skrivare, kamera, programvara, hemsideutrymme med mera min och detta har vi betalt med våra egna pengar(kontokort). MIn fråga är nu hur detta bokförs i eget kapital använder mig av bokföringsprogrammet lazy8 varti BAS 2000 ingår. Men om jag förstått vår redovisningskonsult rätt så ska jag lägga in en kontogrupp som heter privata insättningar under eget kapital 2010 för mig och 2020 för min kompis stämmer detta? Saken är den att jag inte kan hitta ngt sådant konto men däremot hittar jag kontot 2018/2028 - Övriga egna insättningar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-21, kl 14:22

ambasengla

ambasengla

Inlägg: 12

Du kan använda 2018 som ditt konto och din kompis kan ha 2028. Märkligt att konsulten inte förklarat för er.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat