Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Flera handelsbolag?

Inlägg 1 av 6

2005-09-30, kl 14:51

username

Johanna
Andersson

Inlägg: 9

Flera handelsbolag?

Jag och min sambo är båda på väg att starta upp företag. Dock håller vi på och diskuterar om det här med bolagsform. Är det okej att vara delägare i två handelsbolag? Finns det någon risk för att de "sammankopplas" i och med att de har samma ägare?

Kan vi ha båda företagen under en firma, dvs att firman heter det ena men att vi har två verksamheter där den ena har ett annat, oregistrerat namn?

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-09-30, kl 22:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Varför inte ha varsin enskild firma, så har vi och det ett alldeles utsökt sätt att arbeta på.

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-10-07, kl 19:53

username

Axel
Nordenström

Inlägg: 6

En firma kan ju ha flera verksamheter. Driver handelsbolag inom verksamheterna: media och event.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-10-10, kl 18:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Från att ha varsin firma kan man sen starta ett handelsbolag som har vissa saker tillsammans och en del fristående, men varför så bråttom med HB.

Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-10-12, kl 01:23

username

Johanna
Andersson

Inlägg: 9

Tack för tipsen. Det verkar som om det blir två enskilda firmor.

Mvh Johanna

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-12-02, kl 16:18

username

Kay
Almqvist

Inlägg: 16

Hej,

Vi är ett företag i London som säljer UK Ltd. med svensk filial.
Fördelen är att du inte behöver lägga de 100.000 kr i Aktiekapital som krävs för ett Svenskt aktiebolag.
I England krävs endast ett minimum om £1.
Detta kan vara ett mycket bättre o billigare alternativ till ett Svenskt AB.
Gå gärna in på vår sida, www.ukcompany.se och titta vidare och läs lite om fördelarna.

Hoppas det hjälper Dig. All den stund Ni har enskild firma eller Handelsbolag så är ni personligt ansvarig för samtliga skulder i bolaget. Med ett AB eller Engelskt Ltd. i vårat fall har ni inget personligt ansvar för bolagets skulder.

UK Company

Inläggets betyg
Svara Svara med citat