Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Krav på självständighet vid konsultfirma. Enskild firma

Inlägg 1 av 4

2005-10-04, kl 17:50

dymlingen

dymlingen

Inlägg: 1

Krav på självständighet vid konsultfirma. Enskild firma

Kravet att man ska ha flera kunder kan sätta stopp för mina planer på att bli egen. Jag har jobbat som konsult anställd av en konsultfirma och funderar på att bli egen istället.
Om man jobbar åt stora företag blir man ofta kvar länge eftersom det alltid finns nya arbetsuppgifter att ta tag i när man avslutat något. Kanske jobbar man åt olika avdelningar, men det är ju fortfarande samma kund.
Visst kan jag räkna upp några potentiella kunder, men det kan ju gå år mellan bytena.
Hur löser man detta?
Har lite funderingar på en kompletterande verksamhet som inte är försäljning av tjänster utan försäljning av egentillverkade produkter. Kan detta hjälpa till att uppfylla kravet på självständighet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-10-08, kl 23:04

username

Jonas
Eliasson

Inlägg: 2

Detta är jag också väldigt intresserad av att få svar på. Den kompletterade verksamheten, är den tänkt att gå till samma kund?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-10-11, kl 21:54

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Det är inte bara antalet kunder som är avgörande. man tittar även på andra saker, tex vem tillhandahåller materialet, är uppdraget knutet till dig personligen eller kan du låta medhjälpare göra jobbet. Hur självständigt arbetar du - arbetar du helt efter andra instruktioner. Är du garanterad arbetsuppgifter i någon form ses du knappast som din egen. En kompletterande verksamhet kan nog hjälpa dig något, sålänge det inte bara är en skenverksamhet.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-10-23, kl 13:20

username

Johan
Gotthardsson

Inlägg: 5

staratde mitt företag i våras, kunde inte välja enskild firma eftersom jag bara jobbade mot ett företag... (pga att facket i dom fallen anser att det är bättre att det större bolaget anställer en) därför startade jag upp ett kommanditbolaget för att slippa strulet med facket, och ja det har fungerat bra för min del än så länge

Inläggets betyg
Svara Svara med citat