Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum ABC för dig som vill starta eget

Starta AB (har enskild firma)

Inlägg 1 av 3

2009-05-21, kl 20:56

SuperStar

SuperStar

Inlägg: 38

Starta AB (har enskild firma)

Jag har tänkt uppgradera från en enskild firma till AB. Jag har försökt skaffa mig en samlad bild över vad som skiljer, men det är inte så lätt.

Någon som kan rekommendera en bra text, bok eller websida?

Vad skiljer bokföringsmässigt mellan ett AB och enskild firma? Hur gör man med styrelsen? Hur fungerar detta med aktiekapital? Som det märks har jag inte världens koll.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2009-05-22, kl 11:34

username

Henrik
Adolfsson

Inlägg: 5

Det låter som du ska läsa på lite för se om det är det rätta steget. På www.ab.se kan du få grundläggande info.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2009-07-01, kl 21:10

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det är inte några direkta fördelar med detta, dina pengar är bland annat låsta tom vid löneutag vilket då ska beskattas samt betala sociala avgifter, visar det sig sedan att du betallt för mycket får du visserligen tillbaka efter en tid där du kanske skulle behövt pengarna. Det finns mycket mer nackdelar men det är en lång [email protected] Start av företag i Sverige och Lettland samt ekonomistyrning.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat