Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

En fråga ang. handelsbolag

Inlägg 1 av 8

2005-10-09, kl 19:56

username

Medlem
#25523

Inlägg: 9

En fråga ang. handelsbolag

Om jag nu har ett fast jobb och ett handelsbolag vid sidan om, och jag råkar bli uppsagd av mitt fasta jobb har jag rätt att stämpla ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-10-09, kl 20:32

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ja, under förutsättning att du inte ökar den tiden du arbetar med företaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-10-09, kl 20:44

username

Medlem
#25523

Inlägg: 9

Jag jobbar på mitt fasta jobb ca 140 h/ månaden
och med mitt bolag så kommer jag att jobba tja ca 20 timmar i månaden så jag har rätt till o stämpla ifall jag skulle bli uppsagd från mitt riktiga jobb ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-10-09, kl 22:08

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 13

Du bör kolla upp detta med ditt fack. Jag som är medlem i SIF måste vara med i SIFeget för att stämpla vid ev. arbetslöshet från anställningen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-10-10, kl 07:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Reglerna för A-kassa sätts av staten i lag och administreras av A-kassorna. Eftersom det är statens pengar som betalas ut och inte A-kassornas ligger vilkoren som lag och inte som regler som är olika hos olika A-kassor. Har man en heltidsanställning som man klarat av att sköta samtidigt som man har haft ett företag så bedömmer man att inte företaget är något hinder för att ta en ny anställning och därmed har man ochså rätt till A-kassa. Du har ju ingen heltid utan arbetar deltid som anställd och vad du då måste vara beredd är att söka och ta en anställning som är minst lika stor dvs inte mindre än 140 timmar i månaden. Du måste också ha haft ditt företag under minst 6 månader innan du blir uppsagd, alltså lägts 7 månader innan du blir arbetslös.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-10-14, kl 10:15

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Du måste även ha en FA-skattsedel om du både ska ha eget och vara anställd.
Har du handelsbolag så har du ju en eller flera partner i företaget, tänk på att ni är solidariskt ansvariga för skulderna. Vilket betyder att går det åt pipsvängen och dina partners inte kan betala så får du betala deras del också.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-10-15, kl 17:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Som delägare i handelsbolag är det inte FA skatt man ska ha. Det är bolaget som fakturerar kunder och tjänar pengar så bolaget ska ha F-skatt. Det som sedan skiljer hendelsbolaget från aktiebolaget är att ett HB inte betalar skatt själv utan att skatten betalas av delägarna utifrån sin del av bolagets resultat. Som delägare ska man därför ha en SA-skatt dvs särskild Askatt.
Sedan innebär inte solidariskt ansvar rikigt så att man får betala andras delar också om de inte kan betala. Vad det i praktiken innebär är att någon som har en fordran på bolaget kan vända sig till vem som helst av ägarna och kräva in HELA skulden. Sedan får denna person i sin tur kräva övriga på deras delar (regressrätt).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-10-16, kl 09:37

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Förlåt, det ska vara SA-skattsedel, givetvis.
Så i slutändan har inte de andra delägarna pengar kan man inte få tillbaka det man lagt ut, alltså har man betalt deras skulder också.
Just med handelsbolag så får man kolla upp vad som kan hända i "worst case scenario". Om en partner dör och arvingarna ska ha sin del?
I handelsbolag ska man också skriva partneravtal.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat