Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Starta eget bidrag och egenavgifter?

Inlägg 1 av 6

2005-10-12, kl 14:39

MonicaW

MonicaW

Inlägg: 3

Starta eget bidrag och egenavgifter?

Hej!
Håller på att göra färdigt min budget/affärsplan som jag ska lämna till AF för att söka starta eget bidrag. Första halvåret har jag räknat med att inte ta ut någon lön utan tar startaeget-stödet som lön. Ska jag då bara ta med halva årets egenavgifter i resultatbedömningen? För jag behöver väl inte betala egenavgifter om jag inte tar ut lön???
Tacksam för svar! /Monica

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-10-13, kl 08:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska räkna sociala avgifter på den lön du tar ut om det är AB. och på resultatet om det är en enskild firma eller HB, KB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-10-14, kl 07:52

username

Josefine
Aas

Inlägg: 8

Har själv just fått beviljat starta eget bidrag. Ett tips är att du i din affärsplan räknar med ett uttag från enskildfirma som är lika stort som ditt bidrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-10-14, kl 11:14

MonicaW

MonicaW

Inlägg: 3

Citat:

Ursprungligen postat av:

Har själv just fått beviljat starta eget bidrag. Ett tips är att du i din affärsplan räknar med ett uttag från enskildfirma som är lika stort som ditt bidrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-10-14, kl 11:15

MonicaW

MonicaW

Inlägg: 3

Kan du utveckla det där litegrann?
/Monica

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-10-16, kl 12:47

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Skatteverket tar ingen hänsyn till att du får Starta Eget bidrag mer än att du skall söka FA skatetbevis.

Utan när man söker F skatt så skall man ju ange planerad inkomst hela första bokföringsåret. Och så finns det en ruta att man inte vill betala F-skatt dom 3 första månaderna. Detta innebär att man om nu första året är 12 månadre (1 jan -31 dec) får börja betala F-skatt i april trots att man har Starta Eget till juni.
Å andra sidan skall ju beloppet stämma med den f-skatt man uppger för hela året.

Så summa sumarum. Man måste ha lite kassa att betala f-skatten under dessa 3 extra månader som man sedan minskar dom 6 sista månaderna med.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat