Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Får min arbetsgivare reda på att jag startat en enskild firma ?

Inlägg 1 av 6

2005-10-17, kl 22:31

username

Johan
Bjerker

Inlägg: 2

Får min arbetsgivare reda på att jag startat en enskild firma ?

Får min arbetsgivare på något sätt reda på att jag har startat en enskild firma om jag inte själv talar om det för honom ?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-10-18, kl 01:50

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Om du marknadsför dig då syns du och då kan man kolla vem som äger företaget. Varför är det problem om arbetsgivare vet om att du har en enskild firma? De flesta har idag en enskild firma för att kunna jobba som frilans t ex. Å andra sidan är det helt annan sak om du direktkonkurerar med din arbetsgivare ....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-10-18, kl 12:08

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Din arbetgivare kanske kan ha användning av dina kunskaper som en del i det företag du arbetar med eller tipsa om arbete som ligger utanför ert område. I vilket fall som helst skulle jag råda dig till att tala med din arbetgivare innan han får reda på det på andra vägar.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-10-18, kl 21:38

username

Kent

Inlägg: 204

Om du är anställd är du skyldig att fråga din arbetsgivare om du får ha ett extraknäck eller egen firma bredvid din anställning. Det är för att du inte ska hamna i en intressekonflikt mellan ditt ordinarie jobb och ditt extraknäck. Det kan handla om sekretess också. Så mitt råd är att du meddelar/frågar din arbetsgivare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-10-19, kl 14:13

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Finns ingen lag som säger att man är skyldig att fråga en arbetsgivare om lov att driva företag på sin fritid. Däremot finns det en regel i vissa KOLLEKTIVAVTAL framförallt på tjänstemanna sidan där regeln finns med. Huruvida jag då är skyldig att fråga om lov beror alltså på om dels jag själv tillhör det fackförbundet och dels min arbetsgivare har ett kollektivavtal. Tänk på att ett hängavtal ytterst sällan innehåller några regler av kollektivavtalets förutom löner, semester och arbets/uppsägningstider.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-10-23, kl 22:11

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Kan inte arb.givaren se om du tex har FA-skattsedel istället för A-skatt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat