Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hjälp!

Inlägg 1 av 3

2005-10-19, kl 10:13

tryson

tryson

Inlägg: 9

Hjälp!

Jag undrar hur jag ska kunna lösa detta dilemma vi har hamnat i Jag och min kompanjons AB. Vi har drivit företaget i 2 år under hårda förhållenden. Nu har det dock gått så långt att checkkrediten är förbrukad vi har fått varsin prick privat och även på företaget.
Samtidigt som detta så har vi order in på 400000 under nov/dec som mer än väl räddar bolaget samt 2 st AB som vi nyligen förvärvat också.
Hur tar man sig ur en sådan sits med Bank etc. Ingen vill ju ge oss ytterligare checkkredit med de betalningsanmärkningar vi har?

Mvh

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-10-21, kl 02:07

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Statliga Almi har som uppgift att låna ut pengar till företag och affärsidéer som har svårt att låna på den vanliga marknaden. Räntan är högre och de har krav på viss andel egenfinansiering och huruvida de kan tänka sig att låna ut till "Skakiga bolag" vet jag inte men det kan väl vara värt ett försök.

Situationen är ju trist och "helst" ska man ju planera på ett sådant sätt att man inte hamnar där ni hamnat. Jag hoppas att ni hittar en lösning och det kan ju vara så att detta blir en väckarklocka för att reda ut er kapitalsituation. Du skriver t ex att ni förvärvat bolag och att checkkrediten är förbrukad. Man brukar ju dela in bolags tillgångar på lite olika sätt och ett gått råd är väl att inte finansiera långsiktiga tillgångar över checkkrediten utan att se till att ha en bra, långsiktig lånefinansiering på långsiktiga tillgångar (som man behöver låna till). Jag vet såklart inte hur ni gjort här men det är rätt vanligt att man har (i mina ögon) "fel sorts kredit" till fel sorts tillgång och då förbrukar man checkkrediten (som man ofta behöver för att få firmans dagliga ekonomi att funka) till inventarier.

Ett alternativ är såklart att starta på ny kula (om det går). Upp med nytt bolag, in med den nya ordern där och bjud sedan på det gamla bolagets konkursbo.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-10-23, kl 22:17

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Att ha en konkurs bakom sig är ingen merit. Därför avråder jag från detta alternativ. Dessutom lär inte dina leverantörer bli glada på dig. Dessutom står ni troligen som borgensmän till checkkrediten hos banken, då kommer ni ändå inte undan. Det moraliska i det hela kan man ju oxå diskutera.

Problemet ni har delar väl ni med de flesta företag som går i konkurs. Man har helt enkelt inte gjort en likviditetsbudget. Man kan sälja hur mycket som helst och visa vinster, men får man aldrig in pengarna går man i konkurs så enkelt är det. Konkurs behöver inte vara lika med förluster i bolaget.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat