Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Karensdagar

Inlägg 1 av 6

2005-10-24, kl 13:34

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Karensdagar

Hej!

Jag har förstått att man kan välja hur många karensdagar man vill ha och att detta påverkar egenavgifterna(enskild firma).
Jag har min enskilda firma vid sidan av en helktidsanställning och gör konsultarbeten varför jag inte har någon användning av sjukpenning, jag flyttar bara arbetet till en dag när jag är frisk och nöjer mig med sjukpenningen från heltidsanställningen.

Men VAR och till VEM säger jag hur många karensdagar jag vill ha? Är det bara på den prel-skatten jag fyller i det eller måste jag prata med F-Kassan? Kan man göra det när som helst, hur ofta som helst etc etc?

mvh,
Alexander

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-10-24, kl 17:49

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

I början ska man ha så få som möjligt när man inte kanske har någon vinst därefter så många som möjligt om man inte tror sig behöva dem. Man kan inte göra tvärom.
Så var det ialla fall för ett par år sedan,
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-10-25, kl 00:30

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

frågan var inte hur många jag skulle ha, utan till VEM jag ska säga hur många jag vill ha.

Men tack ändå...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-10-25, kl 00:34

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Förlåt.. jag läste inte svaret ordentligt.. Du svarade ju på en regel jag frågade om.. *förvirrad*

Undrar dock fortfarande vem jag ska meddela för att få ändra karensdagar

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-10-25, kl 21:56

username

Johan
Gotthardsson

Inlägg: 5

snacka med försäkringskassan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-10-27, kl 13:16

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

rätt och fel. karensdagarna gällde en person som jag som är över 55 annars kan man ändra.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat