Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Om en ide är för omfattande.. läs gärna

Inlägg 1 av 4

2005-10-27, kl 21:28

tervakoski

tervakoski

Inlägg: 4

Om en ide är för omfattande.. läs gärna

Har ständigt nya ideer som jag kladdar ner på papper.. Och jag skulle behöva vända mig till folk man kan lita på..

Denna fråga kanske är svår och svara på.. men om vi snackar från en idè till rikstäckande system som finns hos alla... är detta svårt och starta.. då behövs det mycket pengar,sammarbets partners,anställda och så.. men det går ju inte att få pengar utan att riskera att idèen blir stulen.. hur ska man gå till väga? Kontaktar man någon så kanske man bara riskerar att bli åtlöje och ses som en Människa med för höga visioner=).. snälla skriv ett par rader.. man vet inte kanske blir vår nästa stor företag i sverige

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-10-27, kl 22:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det finns kanske någon annan som har samma idé som du men det är inte detsamma som att man startar. Från den dan du går ut kan du mycket väl bli en av flera som gör samma sak. Gör det du tycker är roligt, det gör jag och ur mig sprutar det idér hela tiden. nästan det enda som jag inte berättar längre är mina förbättringar och uppfinningar. De ska jag jobba med i ett annat liv. Njut av dina höga visioner. det är en del av företagandet. Utan att berätta vad du ska syssla med kan du nå mig på [email protected] om du har enstaka privata frågor. Nör man sedan vill sätta igång är det viktigt att man tänkt efter, före.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-10-28, kl 17:24

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Jag skulle föreslå att du gör en affärsplan för det är grunden i alla dessa investerares verksamhet. Jag kan därför som jag också tipsade någon annan här i forumet ge dig rådet att gå in på Visma SPCS hemsidan www.spcs.se och klicka dig fram till SPCS Affärsplan som du just nu av någon anledning får ladda ner helt gratis!

När du tagit dig igenom denna så har du en bättre bild själv av hur din ide håller och du har material att lämna till någon annan för utvärdering.

Tänk på att en affärsplan är tung och jobbig att göra för att man måste fundera mycket runt om själva ideen men det är oerhört nyttigt och kul efteråt. Mitt tips är också att du börjar med att göra det kort och lite slarvigt så kan du göra om och förfina efter hand.... Så brukar jag göra och rekommendera kollegor att göra...

När du sedan är klar så långt då skall du ta kontakt med en grupp eller investerare beroende på vad det är för idé du har. Är det en tjänst som skall utvecklas så finns det t.ex. Almi och deras partners som hjälper företag igång från ide till färdigt företag. De kan dock vara rätt tungrodda. Innovationsföretag finns det också som ägs av staten på ett eller annat sätt som har till uppgift att hjälpa nyföretagande ex. på ett sådant är innovation Skåne eller teknikbrostiftelsen.

Har du en ide som måste byggas så bör du i första hand vända dig till en patentbyrå för att få hjälp att skydda idéen och sedan en konslutfirma som kan hjälpa dig att ta fram en vettig prototyp och förfina din idé.

Vill du ha tag i investerare så finns det mängder av sådana även i Sverige men de är väldigt snorkiga mot dig om du inte har fullt på fötterna d.v.s. en mycket igenomarbetad affärsplan och ett färdigt koncept eller produkt. Här skall man säga att det inte är fel med EXTREMT STORA PROJEKT för oftast vill de inte in i pårojekt på mindre än ca 10 miljoner svenska kronor eller 1 miljon Euro.
Du finner rätt många av dessa hos Nutek www.nutek.se annars kan jag rekommendera dig att ta kontakt med t.ex. 3i som är stora i Europa och sitter i STockholm.

Lycka till

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-11-06, kl 19:55

username

Birgitta
Ahlenius

Inlägg: 3

Titta gärna in på www.idebanken.se och se om det kan vara någon hjälp för dig.

Lycka till/tinnie

Inläggets betyg
Svara Svara med citat