Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Leasingbil och förmån

Inlägg 1 av 5

2005-10-31, kl 19:52

username

Mikael
Jägare

Inlägg: 12

Leasingbil och förmån

Hej! Har sett att ni haft lite trådar angående leasingbil tidigare på forumet. Min fråga kanske skilljer ut sig lite från dessa. Är företagare sedan många år och skall nu starta ytterligare ett bolag (AB). I den nya firman önskar jag ha en leasingbil då verksamheten kräver många och långa mil och väldigt ofta på dåliga skogs- och småvägar. När jag talat dels med min revisor och dels med Skatten, så får man lite svävande, smått flummiga svar. Tänkte att du kanske kunde ge mig ett rakare besked: Jag har tittat på en Audi Allroad 2,5 TDI 2004. Bilens pris är runt 379 tkr och nypriset 424 tkr. På 48 månader skulle månadsavgiften bli 5.619 inkl moms i leasingavgift. Kan Skatten ha åsikter om att bilen är för ny eller för dyr? Har de med det att göra? Avseende förmånsvärdet: Vi har tre bilar i familjens privata ägo. Bl.a en VW Passat TDI 2003, volvo -91 och en äldre Golf. Den leasade Audin skall bara användas för de långa resorna och i tjänsten samt för körning på de dåliga vägar jag oftast kör på. Får jag ändå betala förmånsskatt på leasingbilen? Trots att vi har flera privata bilar? Räknar med att köra kanske 3000 mil med leasingen. Får jag dra alla kostnader? Nämnas kan också att jag kommer vara ensam ägare och driva denna rörelse vid sidan om andra verksamheter och annan anställning. Alltså, jag kommer inte plocka någon lön från bolaget, utan investera det som kommer in i friman (tillsvidare iaf). Kommer detta isåfall ses som förtäckt lön? Tacksam för svar. Hälsningar Mikael

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-11-01, kl 01:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

För det första skattemyndigheten har synpunkter på allt. Visst kan du ha en dyr bil är den lastbilsreg. och du skulle få skatta är det 3 basbelopp men kör du i tjänsten och har körjournal där du inte kört med än 100 mil privat och högst 10 resor så ka det inte vara något problem. Du kan få hela momsen tillbaka om det är en bill där hytt och lastflak är skilt, och att ta ett banklån kanske är bättre och gör bilen ändå billigare som kontantköp. Du behöver inte ta ut lön i AB i början utan göra som du säger, huvudsaken är att familjen har så det räcker till esistensmin.
Andra får fylla på om du vill ha fler råd.

Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

PS Du kanske behöver heltäckande råd innan start. Se ovan

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-11-01, kl 07:51

username

Mikael
Jägare

Inlägg: 12

Fast det blir ju betydligt mer än 10 resor och det är ju ingen lastbil. Behöver man verkligen körjournal när bilen uteslutande används i verksamheten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-11-01, kl 19:18

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

JA!!! utan körjournal kommer du bli beskattad som om alla milen är privatmil. Körjournalen är ett "bevis" pa att du kört dem i tjänsten.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-11-01, kl 19:48

username

Mikael
Jägare

Inlägg: 12

Fick faktiskt svar från en trevlig man på skattemyndigheten i Jönköping. Zukiyaki

Hej!

För att undvika förmånsvärde får du använda bilen privat högst 10 ggr eller
100 mil på ett år (ringa användning). För att kunna bevisa "ringa
användning" måste du föra en fullgod körjournal för varje resa i tjänsten.
Annars utgår i princip fullt förmånsvärde - oavsett körsträcka. Över 3 000
mil per kalenderår får dock förmånsvärdet - utan beslut från Skatteverket -
bestämmas till 75 procent av fullt värde. För bilar med karaktär av
arbetsredskap finns justeringsmöjlighet av förmånsvärdet, vilket kräver
ansökan från dig och beslut av Skatteverket.

För att beräkna förmånsvärdet på Audin föreslår jag att du besöker
Skatteverkets hemsida, www.skatteverket.se. Välj självbetjäning -bilförmånsvärde. Välj bilmärke och årsmodell. Det finns ett antal varianter
av Audi Allroad. Lägg till ev. extrautrustning. Du får värdet uträknat exkl
drivmedel. Obs att ev. förmån av fritt drivmedel ska beräknas och beskattas
för sig. Bilförmånsvärdet inkl. ev. fritt drivmedel ska läggas till din
lön om du har ett AB och utgöra underlag för prel.skatteavdrag och
arbetsgivaravgifter. Om du bedriver enskild näringsverksamhet redovisas
förmånerna i inkomstdeklarationen och höjer din inkomst av
näringsverksamhet. Med rätt debiterad preliminärskatt ska inte någon
"kvarskatt" behöva uppstå.

Som du förstår, kan jag inte ge dig ett exakt belopp för förmånsvärdet, då
jag inte har tillgång till alla fakta som behövs.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat