Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Fel på faktoror

Inlägg 1 av 4

2005-11-01, kl 20:01

username

Linda
Pettersson

Inlägg: 16

Fel på faktoror

Handlar mkt med företagskort och sedan dras allt som handlats under en månad från bankkontot via autogiro. En specifikation på alla transaktioner från kortet kommer från banken där de uppger moms och brutto som redovisats till dem. Hur gör jag när momsen och nettot inte stämmer med kvitton som jag har?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-01, kl 21:18

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Ta kontakt med vederbörande.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-11-01, kl 23:25

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det är det underiggande kvittot som är ditt verifikat för din kostnad och moms inte fakturan från banken den verifierar bara betalningen. Att inte momsen alltid stämmer där är något man får räkna med då varken kortföretaget eller banken har något med denna moms att göra egentligen då de bara är betalningsförmedlare. Egenligen skulle de överhuvudtaget inte behöva ha momsen med på fakturan alls men gör det ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-11-08, kl 23:14

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Inlägg: 45

Vill bara komplettera med ett litet men viktigt undantag. Vissa bensinbolag (t ex Statoil) har förändrat sin försäljningsmodell. Där får man idag en FÖLJESEDEL när man "betalar" med kort och därefter en faktura med post och då är det istället fakturan och dess momsinformation som gäller. För att ytterligare komplicera livet så är det dock så att de externa bolag som fakturerar via Statoil (t ex parkeringsbolag eller hotell) fortfarande lämnar ett KVITTO vid betalning med Statoilkort och då är det kvittots momsinformation som gäller som underlag för din bokföring.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat