Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kontor i hemmet

Inlägg 1 av 5

2005-11-01, kl 21:27

username

Mikael
Jägare

Inlägg: 12

Kontor i hemmet

Om man som jag tänker att driva aktiebolaget i hemmet. Vad får jag dra av och hur? Jag har i huset ett rum på ca. 12 kvm som används till firmans verksamhet/kontor. Totalt är mit hus på ca. 120 kvm. Har skaffat bredband (privat) även om detta egentligen kommer användas mest för företagets räkning. Hur gör jag? Vad kan jag mer dra av? Telefon, elförbrukning osv? Skriver jag en hyresavi till mig och min sambo och betalr med firmans pengar och lägger in avin i bokföringen. Sedan skattar jag och min sambo på hälften var av hyreseintäkten i deklarationen? Lägger jag även med kopia på tele, bredband och elräkning i bokföringen? Tänkte mig en hyra på 2.5-3,000:- i månaden. Är det för mycket/lite?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-11-02, kl 11:49

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Hmm. Tyvärr tror jag att du får svårt att få avdrag för detta. Skv godtar bara avdrag om "företagsdelen" är en särskilt inrättad yta för detta ändamål. Normalt godtas inte ett rum i bostaden - det kvittar om du enbart jobbar där inne och låser dörren dit när du "går hem" för dagen. Godtagna utrymmen har varit fristående byggnad (typ friggebod) som varit ordentligt inredd med isolering, värme mm. Har för mig att någon som hade tvåvåningslägenhet använde överdelen enbart för företaget vilket också var ok. Men det är ialla fall mkt svårt att få igenom detta avdrag.

Arbetar du minst 800 timmar (tror jag) per år i hemmet kan du få ett schablonavdrag men det är inte många tusenlappar.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-11-03, kl 00:51

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Schablonavdraget är 4000:- men jag tycker att du ska dra av det du ska dra av för för dina 12 kvm (10%) samt även övriga kostnader i rimlig mängd.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-11-05, kl 12:20

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Detta avdrag kommer säkerligen inte att gå igenom.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-11-07, kl 13:25

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Jag sitter i företagsskattenämnd och i vår nämnd tar vi hänsyn till hur det är, Det händer även att någon kan komma hem till dig för att på plats se hur det är. Om alla drog av för sina verkliga kostnader och överklagade något annat skulle man till slut från skattemyndighetens sida se verkligheten, de 4000 har funnits i evigheter och rimmar dåligt med dagens kostnader om man överhuvudtaget vill ha företagare i Sverge. Ett alternativ för en del kan vara Lettland om ni hunnit tröttna på byråkratin här.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat