Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avskrivning vid köp av privatperson?

Inlägg 1 av 6

2005-11-10, kl 01:15

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Avskrivning vid köp av privatperson?

Om du betalar max 5000 kan du skriva av den direkt annars är det planenlig avskrivning.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-11-10, kl 02:27

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

Hej,

Jag (mitt handelsbolag) funderar på att köpa en kamera av en privatperson. Detta ställer ju till lite problem med skatter har jag förstått. Därför har jag lite frågor.

Kameran kostar 8000 SEK (inklusive moms eftersom det är en privatperson) vilket är ett riktigt bra pris.

1. Har jag fattat det rätt att momsen på inköpet inte kan kvittas mot inkomster?

2. Hur fungerar det med avskrivning på en sådan här produkt? Den kostar ju över 5000:-

3. Vad skulle mer kunna "strula" vid ett sådant här inköp?

Tacksam för svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-11-10, kl 08:37

username

Anderz
Ridnert

Inlägg: 13

Men man kan alltså inte lyfta momsen om man köper från privatperson?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-11-10, kl 11:44

Toblin

Toblin

Inlägg: 6

Du får inte kvitta momsen men du får dra av hela beloppet som en kostnad, dock överstiger 8000 de 5000 som du får bokföra som en kostnad.
Nu får du bokföra inköpet som ett inventarium och boka av 1/3 per år av kostnaden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-11-11, kl 12:01

username

Henrik
Rosén

Inlägg: 8

Ok. Tack för svaren.

Har dock en följdfråga på det här med avskrivningar:

... blev jätteosäker på det där nu. Är det priset inkl. eller exkl. moms som inte får överstiga 5000:- vid direktavskrivning?

Summan 5000:- som gräns för avskrivning, hur funkar det när jag köper av en privatperson? Om man leker med tanken att köpa något som kostar 5500:- av en privatperson. Drar man "bort" momsen på den summan så blir det ju under 5000:-.

tack igen
/fundersam

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-11-12, kl 00:40

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

nej, och det kan ibland vara så att det lönar sig att köpa något från en företagare istället eller pruta till 5000:-
Lars

[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat