Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Vad får man trycka?

Inlägg 1 av 3

2005-11-18, kl 23:13

klaswahlberg

klaswahlberg

Inlägg: 13

Vad får man trycka?

Vad får man och vad får man inte trycka på t ex en tröja och sälja. Tänker på filmtitlar, musikartister o.s.v? Kan jag trycka t ex Russel Crowe i full gladiatorutrustning med texten Gladiator, tagen ur filmen, på en tröja och sälja i mitt företag? eller Super Mario Bros....?? eller Madonna?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-11-19, kl 11:16

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Jag skulle vara mkt försiktig med att använda de varumärken du nämner ovan. Är det småskaligt är väl risken ganska liten för dig, även om det skulle vara olagligt. Det finns någon någonstans som har rätten till dessa varumärken, och de vill nog inte dela med sig av dem utan ersättning...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-13, kl 12:23

username

Magnus
Olsson

Inlägg: 68

Du hittar alla uppgifter gällande upphovsrätt i lagen. Upphovsmannen till ett verk som uppnått verkshöjd äger alltid rätten till verket. För illustratörer gäller upphovsrätten fram till 70 år efter dennes död. För fotografer är det upp till 50 år efter dennes död.
Om du trycker någon av ovan nämnda saker är du helt klart ute på hal is. För att få trycka dessa måste du ha en licens/tillstånd att få göra så av respektive upphovsman eller det företag som äger rätten till bilden/texten.
Upphovsrättslagen är ändrad från den 1 juli 2005 och finns att få tag i på nätet.
Upphovsrätten gäller alla bilder och skyddar alltid upphovsmannen som kan i laga kraft kräva ersättning för felaktigt utnyttjande. Ett grovt brott i upphovsrätten kan vara straffbart med upp till 2 års fängelse.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat