Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Import från kina + import licens

Inlägg 1 av 7

2005-11-24, kl 01:49

username

Maya
EK

Inlägg: 13

Import från kina + import licens

Hej,

Jag ska börja importera kläder från kina. Import kvantiterna är små o totalkostnaden till att börja med kommer att vara på ungefär 500 dollar för varje order. På kommerskolleguim läste jag att det behövs en importlicens för att kunna importera från Kina. Vad kostar det?

Min andra fråga är hur kan man kontrollera att leverantören är pålitlig, det här kommer att vara vårt första samarbete. Leverantören har gått med på de flesta villkoren men vill ha förskottsbetalning eller L/C.

Jag kommer att importera som privat person, eftersom jag forfarande inte har ett registerat företag. Finns det några lagliga hinder vid försäljning eller import av varorna? jag funderar på att redovisa försäjningen i min skatteredovisning som inkomst från privat verksamhet.

Sist men inte minst så kommer jag även att sälja dessa varor till utlandet (EU + länder utanför EU). Det finns ett stort intresse för dessa produkter och många kunder har hört av sig (En av kunderna, vill beställa samples på 200enheter o betalar i förskott, o om denna är nöjd med varuprover så kommer han att beställa i mycket större kvantiteter). Varorna kommer att leveras direkt från min leverantör till kunden men i mitt namn.
Kunden gör en beställning från mig, jag beställer från leverantör, leverantören bekräftar beställningen, kunden betalar till mig och jag betalar till min leverantör som i sin tur skickar varorna till min kund. Första frågan är var skall skatten på vinst redovisas? för försäljning utanför Eu kommer varorna inte att passera EU. Det enda som kommer att ske är transaktioner av kapital och information.

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig med dessa frågor eller som har liknande erfarenhet som kan hjälpa mig.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-11-24, kl 14:42

username

Jerker
Frodell

Inlägg: 1

Har tyvärr inga svar på dina frågor,, men såg att du tänker låta din underleverantör leverera direkt till din kund, gör du inspektion på plats och ersätter deras avsändar info med ditt företags? Eller litar du på att kunden inte kontaktar underleverantören direkt? Har själv funderat över hur man löser saken.

Mvh/Jerker

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-11-24, kl 14:53

username

Maya
EK

Inlägg: 13

Jag kommer inte att göra någon inspektion av leveranserna till kunden, däremot kommer jag göra en provbeställning för att kontrollera att kvaliteten o materialet stämmer väl överens med beskrivningen. Det hade varit mycket enklare om jag var på plats i kina, men i det här fallet är det svårt. Avsändar informationen på varje levererad beställning kommer att vara i mitt namn. Leverantören har gått med på detta.

Det hade varit mycket bättre om man hade någon på plats i Kina som kunde sköta det administrativa, mot en procentuell andel av vinsten. Kineserna har långa ledtider, speciellt när det gäller kommunikation via nätet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-11-24, kl 21:21

username

Daniel
Johansson

Inlägg: 16

Hmm.. Jag vet att det sitter ett antal konsulter från bland annat skandinavien där nere som jobbar just med avtal, bevakning etc åt utomstående företag. Jag kommer inte på någon webbadress just nu, men jag återkommer så fort minnet klarnat ;)

Risken du tar med direktleveranser är ju som nämnt att kund/säljare tar direktkontakt... Varför skulle dom inte vilja göra det? Varför skulle dom vara nöjda med dina 500$ ordrar när dom kan få betydligt mer? Har du köpt av dom tidigare? Kanske har du gjort andra typer av affärer är eller?

Viktigt är att du verkligen får till ett avtal som reglerar det hela och som är giltigt både här och i Kina...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-11-24, kl 22:00

username

Maya
EK

Inlägg: 13

Ett bra avtal är viktigt för både parter, därför vore det viktigt med en konsult som sitter i Kina som kan hjälpa till med ärendet. MEN frågan är om man kan lite på att konsulterna gör sitt jobb så att jag inte förlorar mina kunder till dessa.
Jag har fortfarande inte gjort några affärer med Kina, det kommer att vara min första affär.. Det är fortfarande många frågor som är obesvarade o många problem att lösa (bland annat kommunikations problem med leverantören, där varje e-post tar flera dagar att besvara).
Sen undrar jag om det kan vara lönsamt att ta in en konsult när kvantiteterna är så små.

Jag har många idéer o planer på flera projekt som berör import från Kina till Sverige men även till länder utanför EU, det enda problemet är att jag inte är så insatt i import/export ämnet (licenser, certifikat osv).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-11-25, kl 09:22

username

Dusan
Radic

Inlägg: 20

Hej alla,

vet någon vad skulle man betala för att transportera 1 container 21 t från Kina till Sverige ?

Tack på förhand !

D.Radic
0704 191 521
E-post :[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2005-11-26, kl 20:55

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Var skall skeppningen ske ifrån? Jag kan ev ordna kontakt med en svensk tjej i Hong Kong som har stor vana av affärer med Kinesiska tillverkare.

Jag råder dig att ta hjälp av någon i början, de flesta kineser är mkt seriösa och duktiga men det finns rötägg även där...Du bör nog ha ett företag registrerat oxå. Skatta för vinsten kommer du att göra i sverige!

[email protected]

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat