Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Plusgiro knutet till bankkonto?

Inlägg 1 av 4

2005-11-28, kl 15:32

username

Johanna
Andersson

Inlägg: 9

Plusgiro knutet till bankkonto?

Hej!

Jag håller på och startar upp mitt företag (enskild firma) och nu tänkte jag skaffa plusgiro alternativt bankgirokonto. Min fråga är om dessa konton måste vara kopplade till ett bankkonto eller om de "fungerar" för sig själva så att säga.

Jag har Skandiabanken och dit går det tydligen inte att koppla dessa konton och jag är inte så förtjust i någon av de andra storbankerna och slipper därför helst dessa...

Mvh Johanna

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-28, kl 20:54

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Jag hade nästan samma fråga innan men plusgirot besvarade det. När man öppnar ett företags plusgiro konto så finns det en möjlighet att koppla ett Bankgiro nummer till det kontot. Alltså oavsett om kunden betalar in via plus- eller bankgirot ramlar pengarna in på ett o samma konto.

det tyckte jag var bra.

Däremot tror jag inte att det är ens möjligt att koppla ett plusgironummer till ett bankkonto som inte ens ligger i Nordea (som äger plusgirot nu).
Nån kanske vet mer om ämnet

Mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-02, kl 15:00

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Man kan ju ha Bankgiro eller Plusgiro. Idag är det nog ingen större skillnad ekonomiskt. I båda fallen utnyttjar man ju en Storbank (iom Nordea idag äger Plusgirot)
Dessutom tror jag att dom flesta företagare föredrar att betala till ett Bankgiro då alla företagskonton hos storbankerna har gratis/ett antal inkl betalningar till bankgiro men tar en avgift på Plusgiro inb.

Så efter min undersökning så blev det Föreninsgsparbanken som hade bäst/billigast paket. Konto/kort/bankgiro.

Och vill jag ta ut pengar till mitt Skandiabank konto så gör man en Bankgiro inbetalning till Skandiabanken enligt deras instruktioner. Och instättningar. Man gör bara en bankgiro inbetalning till sitt eget giro. Fungerar bra.

Hans



Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-12-27, kl 18:13

username

Linnéa
Löfdahl

Inlägg: 1

Hur mycket får du betala för bankgiro+konto hos Föreningssparbanken. Jag är redan kund hos SEB och Handelsbanken, men när jag hörde med dem om att få ett bankgironummer så ville de att jag skulle öppna ett speciellt företagskonto för ca 1500 kr/år med en massa extra funktioner som mitt mycket lilla företag inte behöver. Slipper man det hos Föreninssparbanken?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat