Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Eget uttag

Inlägg 1 av 2

2005-12-05, kl 18:20

username

Olle
Hildebeck

Inlägg: 13

Eget uttag

Om jag har en nystartad enskild firma och säg för enkelhetens skull att jag gör en vinst på 50.000 i januari. Hur ska man tänka för att veta hur mycket jag vågar ta ut? Efter schablonavdrag (25%), egenavgifter (30,89%), kommunalskatt (~31%) har jag ca. 26.000 som jag kan ta ut. Men i slutet av året kan det visa sig att jag också måste betala statlig skatt. Finns det någon tumregel hur mycket man räkna med att ta ut för undvika eller minimiera en överraskning i slutet på året?
Ex. "plocka aldrig ut mer än 50% av kvar-efter-skatten-beloppet" (I mitt fall ca. 14.000) Eller kanske 35% av vinsten? (I mitt fall ca. 17.000)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-12-07, kl 18:25

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Har aldrig hört någon säga en exakt procentsats. Det enda jag kan säga är att om du precis startat upp ditt företag och inte hunnit skaffa dig några erfarenheter ännu så ska du inte ta ut mer än vad du behöver för att klara dina privata utgifter. När man blir lite varm i kläderna så har man hunnit lära sig vilka oförutsedda utgifter som kan tänkas komma och det blir lättare att beräkna hur mycket man vågar slösa upp.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat