Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring

Inlägg 1 av 3

2004-02-12, kl 10:03

okeys

okeys

Inlägg: 1

Bokföring

När jag börjar med min bokföring och har kostnader för
detta , inventarier,telefon, program, kan jag istället för att från början sätta in pengar ,göra det som egen insättningl i företaget innan det kommer in pengar.
och ska man skilja det från det man för in i företaget från start. innan registrering, och det man för in sedan.
Hur gör jag med moms i dom olika insättningarna innan start
och efter start gäller samma regler.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2004-02-12, kl 22:43

arvidsson

arvidsson

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

När jag börjar med min bokföring och har kostnader för
detta , inventarier, telefon, program, kan jag istället för att från början sätta in pengar ,göra det som egen insättningl i företaget innan det kommer in pengar.
och ska man skilja det från det man för in i företaget från start. innan registrering, och det man för in sedan.



Hej,
Enligt de som hjälpte mig idag (en bank), ska man bokföra de utgifter man haft för företagets räkning, dvs. inventarier, abonnemangskostnader och andra investeringar som egen insättning (konto 2018)på kredit och sedan ingående moms (konto 2641) och det konto som berör utgiften, ex. konto 5070 om man har gjort ombyggnation i kontorsutrymme man äger, på debit. En förutsättning för att kunna bokföra dessa utgifter är om man har kvitto eller dyligt, gärna ett skrivet kvitto som komplement till ett vanligt kassakvitto. Sista delen av frågan kan jag inte svara på men det borde väl inte vara nåt problem. Någon som kan mer om detta ?

M V H
/
En som bokförde första gången i det egna företaget idag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2004-02-25, kl 15:22

mrj

mrj

Inlägg: 4

Hur gör jag med moms i dom olika insättningarna innan start
och efter start gäller samma regler.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat