Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

Kapital sökes till ENORM produkt/Endast seriösa svar tack.

Inlägg 1 av 3

2005-12-12, kl 19:56

Carpe diem

Carpe diem

Inlägg: 9

Kapital sökes till ENORM produkt/Endast seriösa svar tack.

Hej på er alla,

Detta är andra inlägget jag gör här på forumet.
Sedan jag skrev mitt förra inlägg har jag fått en hel del svar vissa seriösa andra mindre trovärdiga.

Min fråga kan tyckas låta dum iom att jag söker investerare här men samtidigt ifrågasätter ev investerare.

Min fråga är:Om jag känner ett (förtoende av en ev investerare) hur går jag till väga för att inte han/hon skall försöka ta idèn och köra på egen hand?

Visserligen har jag/vi ensamrätt på detta över skandinavien men fortfarande så kan allting köpas så.

Nån som har ett vettigt förslag hur mycket jag skall berätta?Hur jag kan skydda mig mer förutom kontraktet?

Hur som helst......jag e fortfarande på jakt efter en investerare och vågar faktiskt påstå att detta är en sån succé att det knappt finns någon risk i det hela.

Det var en person jag talade med som undrade varför jag/vi inte kontaktade en bank istället.

Varför svarar man överhuvudtaget på en förfrågan på kapital om man ändå inte tänkt investera?

Anledningen att vi inte ansökt om lån är helt enkelt att det är smidigare,lättare samt snabbare att hitta en partner med kapital.

Ett extra + är givetvis också att personen som investerar kanske även han har bra ideèr om hur man ska lyckas stort.

Ser fram emot svar,

Mvh
Peter

Har ni några frågor så kan ni maila på [email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-12, kl 23:28

username

Mathias
Olsson

Inlägg: 122

Det smartaste du kan göra är att skriva ett sekretss avtal samt ett liknande anti-konkurresn avtal som förbjuder och direkt straffar investeraren ifall han försöker sno din idé. Det är det effektivaste sättet att hindra investeraren. Sen kan han/hon fövisso skita i det avtalet ifall han/hon tror sig kunna köra över er (beroende av er, måhända, dåliga finansiella ställning). Rättegång kostar en del.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-28, kl 13:53

username

Martin
Gorne

Inlägg: 8

Hej, jag har arbetat professionellt med investeringar i många år. Jag har aldrig stött på någon som stulit en idé från en entreprenör. De flesta finansiärer vill just vara finansiärer, inte entreprenörer. Oron är däremot vanlig bland de som första gången söker riskkaptal. Ska man vara ärlig så är en idé sällan värd så mycket, det svåra är inte att få en bra idé utan att genomföra den.

Finns rädslan kvar efter att man träffats kan man som sagt tekniskt skriva under sekretess- och icke-konkurrensavtal eller ta med bestämmelser om detta i ett aktieägaravtal.

Att få kapital utan att berätta om sin idé är nog inte möjligt.

Hör gärna av dig till mig om du har fler frågor på [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat