Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Måste webbshopen ha samma namn som företaget?

Inlägg 1 av 3

2005-12-13, kl 13:57

username

Borttagen
medlem

Måste webbshopen ha samma namn som företaget?

Jag har ett företag och håller på och utvecklar en webbshop, problemet är att mitt företagsnamn inte är ett passande namn på en webbshop.
Jag vill ju att det ska stå webshoppens namn som avsändare på paketen jag skickar. Jag har kommit på ett bra namn på shoppen som har ett ledigt domännamn, men måste jag registrera det namnet någonstans? Eller måste jag registrera en ny enskild firma?
Jag kan ju inte registrera namnet som en bifirma eftersom en sådan inte får utgöra den större delen av en affärsverksamhet. Eller är det bara att tuta och köra?

Jag kan tillägga att namnet inte verkar vara upptaget efter att ha sökt i näringslivsregistret och i PRV:S register.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-15, kl 15:37

username

Jesper
Sellin

Hej,

Om du vet att namnet inte är registrerat som varumärke eller aktiebolag och du i övrigt gjort rimliga efterforskningar ska det inte vara något problem att registrera det som domännamn och använda i verksamheten. Notera att användningen kan utgöra varumärkesintrång även om det inte är identiskt med annans registrerade varumärke. Det räcker att det är så likt att det är förväxlingsbart.

En stark rekommendation är att själv söka varumärkesregistrering, ett billigt sätt att skydda sitt namn på. Grundansökan kostar 1400 kr och inbegriper en varuklass/tjänsteklass. Tillkommande klasser kostar 700 kr/st.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-15, kl 15:39

username

Jesper
Sellin

Kan tillägga att om du registrerar enskild firma får du bara skydd för namnet i det län du tillhör. Varumärkesskyddet gäller däremot i hela landet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat