Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Export & Import

Vill importera från Kina måste anlita någon eller kan göra detta själv?

Inlägg 1 av 5

2005-12-14, kl 12:38

Barbara

Barbara

Inlägg: 6

Vill importera från Kina måste anlita någon eller kan göra detta själv?

Hej jag funderar på att börja importera från Kina textilier. Vet någon om det finns fortfarande kvoter för import från Kina? Måste jag anlita något företag som hjälpet till eller kan jag göra det själva? Jag hittade leverantör på nätet men vet inte hur seriösa de är. MVH Barbara

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-12-20, kl 22:16

artictrade

artictrade

Inlägg: 7

Hej Barbara,

Ledsen men jag vet inte så mycket om import från Kina. Risken att något går fel är nog rätt stor om du inte har hjälp från någon som vet typ Exportrådet. Du kan alltid slå dem en signal. Om du är intresserad har jag väldigt bra kontakter för alla sorters kläder men från Turkiet. Om du är intresserad hör av dig.

Mvh

Carl

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-12-20, kl 22:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Ja, det finns importkvoter på vissa produkter, främst textilier, från Kina. Du bör nog hjälpa någon som kan detta, det kan bli dyrt annars. Eller så skaffar du dig kunskapen själv, det är inte så värst komplicerat. Tullverket har en mycket bra hemsida med mycket information. Just själva tulldeklarationen finns det speciella tullombud som kan hjälpa dig med. Vet dock ej vad dessa kostar. Eller ring Tullverket, de kan hjälpa dig med det mesta även om risken är stor att du får någon bitter tant med servicenivå noll.

Mitt generella råd är dock att vara försiktig med import av kvoterade varor, eftersom det är en väldigt känslig politisk fråga och därmed kan förutsättningarna ändras mycket snabbt.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-12-21, kl 21:59

username

Lasse
Wöien

Inlägg: 33

Vi är baserade i Peking och hjälper endel företag med import till sverige och europa.
Ganska svårt om man inte är insatt i hur allt fungerar.
Är du seriös och vill handla kan vi hjälpa till, undrar du bara så fortsätt fråga på detta forum.
Kontaktinfo på www.qcheck.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-01-09, kl 10:46

username

Carl-Johan
Söderberg

Inlägg: 9

Behöver inte vara så svårt. Det beror på vad för typ av plagg du vill importera. Som sagt är tullverket.se utmärkt.
Sök i deras varukods-register eller ring så får du reda på vilka regler och tullsatser som gäller för det plagg du är intresserad av. Kvoterna gäller ca 10 varukategorier, bl.a. t-shirts, Bysthållare och byxor.
Kontakta gärna oss om du har fler frågor eller om tullen inte ger dig dom svar du söker.
Vi jobbar med leverantörsutveckling och kvalitetskontroller i Kina.
Carl-Johan
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat