Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Körjournal och avdrag i slutet av det här året

Inlägg 1 av 5

2005-12-14, kl 18:29

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

Körjournal och avdrag i slutet av det här året

Prolog:
Har bil privat. Kör till / från arbetet (ca 4 mil. 8 t/r).
Kör mycket inom arbetet. Ut till kunder, ut på fältet, drar slåp etc etc. Kör alltså jättemycket.

För körjournal elektroniskt på datorn.
vet att det är 17 kr /mil i min situation.

Fråga:

Jag vet att för resor till / från arbetet gäller samma avdragsbelopp, dock högst 7000 kr om året.
Fick höra att allt annat som jag kör i tjänsten kan jag dra av fullt.

Nu när jag tittar i min körjounal lutar det sig mot ca 5000 mil för det här året. Av det 1200 mil resor bara till och från arbetet. där får jag inte dra av mer än 7000 ändå, så skit samma.
Men får jag då dra av allt annat som är då ca 3800 mil * 17 = 64800 ? det är mycket pengar, så jag är lite förvirrad om man verkligen får dra av en sådan summa.

tack

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-12-15, kl 21:58

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Du får dra av resor till och från arbetet med det belopp som ÖVERSTIGER 7000 kr. Detta är alltså ett gränsbelopp. 1200*17=20400, dvs du får dra av 13400 för dessa resor.

Resterande resor (tjänsteresorna) får du dra av det belopp som du nämner, även om jag får det till 64 600 kr.

Du bör nog försöka förmå arbetsgivaren att låta dig ha tjänstebil istället. Detta skulle du troligen tjäna på , speciellt om du har hög marginalskatt.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-12-16, kl 22:10

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34


tack för svaret :-)
Det är ju så att jag har ju egen firma och jag är inhyrd konsult hos ett kabel-tv bolag. Det är mitt primära projekt nu och alla resor är till / från och inom det arbetet. Firmabil alltså är upp till mig att skaffa.
Funderar på det, men har inte likviditet till det ännu.
Tack så mycket för en klarare översikt av vad som gäller !!!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2014-01-16, kl 12:55

Dinter

Dinter

Inlägg: 2

Hej,

Här är en sida jag äger där ni kan jämföra olika elektroniska körjournaler.

Få offerter med prisförslag inom 48h från flera olika leverantörer som säljer och installerar elektroniska körjournaler till dig eller ditt företag.

Det är gratis och enkelt.

http://www.elektronisk-körjournal.se

Mvh,
Daniel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2014-04-29, kl 20:27

Fieldgrove

Fieldgrove

Inlägg: 1

Jag har ett företag där vi säljer elektronisk körjournaler www.fordonstjanster.se är det intressant så får ni kontakta mig. Priset går alltid diskutera beroende på hur många fordon det gäller.

Jag rekommenderar alla som har förmånsbil / tjänstebil att föra en korrekt körjournal då det kan bli väldigt dyrt.

Här är lite intressant läsning om vad som en körjournal ska innehålla. http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/formaner/bilarmm/korjournal.4.18e1b10334ebe8bc8000695.html

Inläggets betyg
Svara Svara med citat