Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lokalhyra

Inlägg 1 av 7

2005-12-14, kl 19:01

username

Peter
Niklasson

Inlägg: 19

Lokalhyra

Sitter här och funderar lite åt min sambo. Hon har precis startat en liten hudvårdssalong som är inhyst i en frisörsalong. Utrymmet hon hyr är cirka 4 kvadratmeter. Vatten och el ingår i priset som är 8000:- ex moms. ÅTTATUSEN KRONOR !!! Själv tycker jag att detta låter orimligt dyrt. Finns det några lagar eller regler som säger hur hög hyra det får vara för en lokal ?? Mycket mycket tacksam för svar. Hälsningar Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-12-15, kl 09:28

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hej!

Några lagar har då aldrig jag hört talas om.

Låter som en häftig hyra. Fast det beror ju också på vad den totala hyran ligger på för lokalen och om din sambo tar del av företagets "goda namn" d.v.s har företaget en stor kundkrets som kostat stora pengar att bygga upp och som din sambo nu får ta del av, då kanske hyran är rimlig. Svårt att säga. Ni får väl räkna på om den dyra hyran lönar sig i längden i förhållande till hur många kunder lokalen hjälper din sambo att få.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-12-15, kl 09:33

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Ooops. Glömde. Jag förmodar att det ingår moms i summan eftersom att åtminstone elen är momsbelagd. Då blir det 6.400 om jag räknar på 25 % moms. Kanske den summan känns lite rimligare ;-)

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 7

2005-12-15, kl 09:35

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Nämen jösses vad snurrig jag e. Läste inte ordentligt. Står ju klart och tydligt exkl. moms. Sorry.

Julrushen har satt in så jag e nog lite snurrig i pallet. Hur ska detta sluta. Har ju hela nästa veckas försäljning också.

God Jul från Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-12-15, kl 11:18

username

Peter
Niklasson

Inlägg: 19

Hej hej !!

Hur skall du klara av julafton !! Haha !!

Tack för ditt svar, även om det inte hjälpte så mycket.

Deras "goda namn" har hon faktiskt inte haft någon nytta av. Hon bygger helt och hållet upp sin kundtjänst själv.
Hyran för hela lokalen, cirka 60 m2 är i runda slängar 20000:-. Min sambo samt en frisör som också är egen, betalar 8000:- var. Nästan hela lokalhyran med andra ord. Sen jobbar det 5 frisörer till som är anställda till hon som äger salongen. Smidigt att ha nästan hela lokalhyran betald på två personer.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-12-15, kl 16:28

jempa686

jempa686

Inlägg: 81

Hehe ja hur sjutton ska detta sluta :-)

Sicken jäkel å ta betalt. Jag betalar ca 10 000 + el för 60 kvm. Har ingen moms på min hyra.

Kan ni inte försöka ta reda på vad omkring liggande lokaler kostar, oftast beräknar man ju på en marknads hyra.

Kanske ni kan förhandla om hyran, är efterfrågan inte så stor kanske blodsugaren kan tänkas sig gå ner lite om ni pressar henne.

Man får också ha med i beräkningen om ägaren har lagt ner pengar på belysning, larm, golv eller liknande. Allt är ju relativt så att säga.

Jag skulle då inte betala 8000 kr för 4 kvm.

Ni kan få hyra mitt badrum för 5000 då får ni 5 kvm. Hehe

Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 7

2006-08-06, kl 23:10

UmeaMarie

UmeaMarie

Inlägg: 4

ingår inventarier, handdukar och förbrukningsvaror? Annars har man bara rätt att ta ut hyra för de kvadrat man hyr ut och detta ska beräknas på den sammanlagda hyran och delas med antalet kvadrat. Hör med shr, de vet!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat