Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ändra bankgiro till annat konto...

Inlägg 1 av 3

2005-12-22, kl 10:58

username

Christoffer
Svensson

Inlägg: 20

Ändra bankgiro till annat konto...

Hejsan,

Jag har en liten fråga. Jag har ett litet företag. Jag har ett bankgiro kopplat till ett företagskonto. Inbetalningar har inkommit löpande. Nu är det ju snart dags att stänga bokslutet för 2005. Men det finns en del fakturor ute till mina kunder som kommer att komma in 2006. På kontot finns ju även pengar som ska betalas in till skatteverket. Iform att skatt och moms. Dessa pengar kommer ju inte betalas in förrens feb/mars 2006. Så min fråga är om det är lättare och om det finns möjlighet att koppla bankgiro nr till ett annat konto som det är 0:- på för att det ska bli lättare att börja om så att säga. Annars blir det ju väldigt jobbigt att fortsätta räkna på 2005 pengar.

Hur löser man det smidigast? Kan man växla bank-giro nr?

Är det någon som kan hjälpa mig med ett bra svar?

Hoppas någon förstår hur jag menar också.

Tack.

Med vänliga hälsningar,

Christoffer

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-12-22, kl 12:21

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag förstår inte hur du tänker?? Det finns inga pengar som tillhör ett visst år. Resultaträkningen visar ditt resultat över en viss tid, ex år 2005. Där ser du hur mycket företaget tjänat, vilka intäkter man haft och vilka kostnader. I balansräkningen däremot visas alltid en ögonblickbild av företagets skulder och tillgångar vid en viss tidpunkt. Dina skulder för moms (skatter är privata uttag i en enskild firma) och dina pengar på banken tillhör balansräkningen och kan alltså inte "knytas" till ett speciellt år. Vill du se hur mycket du tjänat ett år är det inte summan pengar på banken som visar detta utan resultatet i din resultaträkning ev efter justeringar om du vill vara väldigt noga under löpande år och inte bara justera vid bokslutet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-03, kl 23:18

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Ibland har man svårt att förstå vissa grejer i företagsekonomi ... jag kan en del men är inte alls intresserad av att förstå allt eftersom jag tycker det är den tråkigaste ämne i hela världen. Just därför låter jag en bokförare gå genom allt så att företaget ska fungera och "må bra". Du kan även få hjälp på din lokala bankkontor.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat