Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

årsavslut i ef

Inlägg 1 av 4

2005-12-26, kl 22:29

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

årsavslut i ef

Har ef. Nu är det sluter på året ju, och jag undrar vad man nu ska göra.. Jg har ju betalat preliminär f-skatt under året och nu måste man väl lämna in någon slags slutdeklaration där mina slutliga intäkter redovisas samt alla avdrag görs.. eller hur ska man göra det där ?
tack¨

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-12-26, kl 23:23

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Även om du har företag så deklarerar du inte tidigare än någon annan, dvs det är inte förrän i maj deklarartionen ska lämnas.
Du redovisar inte intäkter och gör avdrag i deklarationen, du redovisar resultatet från ditt företag. Intäkter och kostnader finns i din bokföring och vad du sedan gör i deklarationen är bara vissa justeringar för ex ej avdragsgilla kostnader och ej skattepliktiga intäkter. Har du så liten verksamhet att du deklarerar på N1 så görs också avskrivningar och periodiseringar i deklarationen men för de flesta så är också det klart redan i bokföringen. Det enda du gör i själva deklarationen som inte finns upptaget i bokföringen sedan tidigare är periodiseringsfonder, expensionsmedelsfonder, räntefördelningar och ev milersättningar om du inte redan bokfört dessa.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-12-27, kl 13:17

username

Dmitriy
Prokopov

Inlägg: 34

tack karinj!
Så om jag har förstått rätt så ska jag någon gång i januari hämta det där N1 blanketten och redovisa mitt resultat för 2005 som jag får från min bokföring, samt göra alla avdrag jag ska (på samma N1) och lämna in den senast i Maj och börja vänta på antingen få betala restskatt eller få tillbaka skatten. Och samtidigt betalar jag in ny preliminär f-skatt f.o.m. januari 2006.
Har jag fått det rätt ?
Go fortsättning !!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-12-27, kl 17:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

N1:an laddar du ner från nätet, den behöver du inte hämta någonstans. Det blir sedan bara en bilaga i din privata deklaration och lämnas samtidigt med denna. F-skatten för 2006 börjar du betala i februari 2006, den inbetalning du gör nu i februari avser fortfarande 2005.
Besked om den slutliga skatten för 2005 (restskatt eller överskjutande skatt) får du i december 2006 och ska du betala då så är sista datum för det i mars 2007.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat