Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Direkt avdrag av privat dator som skrivs över på företaget

Inlägg 1 av 2

2006-01-06, kl 13:02

username

Henrik
Gildå

Inlägg: 1

Direkt avdrag av privat dator som skrivs över på företaget

Hejsan!

Jag tänker skriva över min privata dator på min nystartade enskilda firma. Datorn köpte jag för lite mer än ett år sedan och jag värderar den till som mest 5000kr, så jag borde kunna göra direktavdrag på den i min bokföring (dvs bokföra mot förbrukningsinventarier).

Men om jag köper t ex ett nytt grafikkort eller en ny skärm till datorn snart, måste jag då slå ihop värdet för dessa grejer med värdet på datorn? (enligt SKV 295, sid 17: "När du ska avgöra vad som räknas som mindre värde, räknas flera inventarier som på ett naturligt sätt hör ihop som ett inventarium"). Resulterar detta isf i att jag måste bokföra hela datorn och kommande tillbehör under "1250 Datorer" (istf förbrukningsinventarier) eftersom det totala värdet kommer överstiga 5000kr?

Tack på förhand!
/Henke

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-01-25, kl 02:14

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Det är vanligt att folk tror att beloppet styr om en inköpt invetarie får dras av direkt eller inte. I första hand är det det ekonomiska värdet. Om du köper en sak för 50.000 kr och den saken bara kan användas i 1 år, så kan du dra av den direkt. Om du köper en sak som bara kan användas i max 3 år får du dra av den direkt oavsett hur mycket den kostade. I princip är den högsta avskrivning du kan göra 25%, dvs. avskrivning på 4 år. Du kan göra en högre avskrivning men det är bara att krångla till det hela att dra in det nu. Sist kommer vi till saker som har en livslängd på mer än 3 år och som kostar max 5.000 kr. Då kan du dra av dem direkt eller välja att dra av dem på deras livslängd.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat