Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lagerinventering/lagervärde - hur?

Inlägg 1 av 2

2006-01-07, kl 02:45

mellow

mellow

Inlägg: 25

Lagerinventering/lagervärde - hur?

Har precis gått igenom mitt lager och sammanställt en lista på vad jag har i lager. Jag har några frågor om hur man räknar ut lagervärdet.

* Ska frakt och tull vara inräknad i lagervärdet? (jag antar att lagervärdet ska anges exklusive moms också?)

* Låt säga att jag köpt varor från 4:a olika leverantörer och för olika valutakurser, olika frakt etc., ska jag slå ut frakten per leverantör på respektive varor så att den kostnaden blir jämnt fördelad över varorna? Eller ska de delas proportionellt över värdet på varorna?

Läste någonstans att man kunde göra ett schablonavdrag på 3% av lagervärdet för slitage etc., är det något som man bör göra?

Tack på förhand!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2006-01-08, kl 00:16

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Moms är aldrig någon kostnad så naturligtvis ska lagervärdet vara ex moms, men medräknat tullen och frakten och ev andra kostnader du haft för att få varan till lagret.
Slå ut frakten per leverans på de varor som kom i den leveransen. Om du ex har köpt 100 varor från A och frakten var 1000 kr och köpt 100 varor från B där frakten var 2000 så lägg till 10 kr per vara från A och 20 kr per vara från B.
Om du ska göra inkuransavdrag eller inte beror väl lite på hur ditt resultat ser ut och vad det är för varor du har. Genom att bara ta upp värdet till 97% så får du en högre kostnad i företaget, något som man oftas vill ha.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat