Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Starta webbutik, vad ska man tänka på?

Inlägg 1 av 8

2004-03-07, kl 21:17

tengblad

tengblad

Inlägg: 1

Starta webbutik, vad ska man tänka på?

Hej!

Det är så att jag har funderat lite på att starta en webbutik, och undrar om någon här på forumet kan tipsa mig om vad man ska tänka på. Till exempel vilka olika registreringar, ansökningar och avgifter man måste betala, hur man ska gå till väga för att få finansiering, vilka bolagsformer som passar bäst etc.

Tacksam för svar

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2004-03-10, kl 00:55

username

Andreas
Poike

Inlägg: 108

Starta i liten skala och finansiera allt själv. Utveckla inte en massa egna system, köp något färdigt paket, det behöver inte kosta vidare mycket. Om ni håller kostnaderna låga så är det ju inte vidare mycket pengar vi pratar om. Ni ska ju inte bygga upp något stort lager av grejer och man har ju vanligtvis några veckors kredit från leverantören.

Aktiebolag är alltid bäst, då blir ni inte personligen betalningsskyldiga. Fast då behöver ni å andra sidan 100.000 kr.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2004-03-15, kl 18:12

tim

tim

Inlägg: 21

Hej,

jag funderar själv på att starta en webbutik. Kanske kan vi spåna lite tillsammans? Hör av dig i så fall.

Mvh/Tim

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2004-03-29, kl 22:02

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Hej,
F-skatt är bra att ha, likaså att registrera firma på PRV. Du behöver kanske ha domän och ett bra webhotell om du inte köper ett färdigt system och kan få en subdomän.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2004-04-16, kl 22:23

username

Peter
Gustafsson

Inlägg: 3

Hej!
Angående system för webshop, mitt tips är att inte köpa ett färdigt system. Satsa på att bygga en butik precis som du vill ha den och som du sedan kan utveckla. Titta gärna på www.topcom.nu.

Mvh / Peter

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2004-04-26, kl 18:50

username

Ann
Selfvén

Inlägg: 1

Hej!
Jag håller också precis på att starta en webbshop, och sitter just nu och funderar på allt som måste vara med "runt omkring" - köpvillkor, leveransvillkor, vilka rättigheter kunden har (t.ex. 14 dagars ångerrätt) osv. Jag har köpt ett program som heter Mamut och som har en helhetslösning för framför allt småföretagare! Där ingår en webbshop som är MYCKET lätt att designa/ändra själv, precis så som man vill ha den (strukturen finns där, har en 10-15 olika mallar, tror jag). Det var inte speciellt dyrt (gav ca 3000 kr exkl. moms, och har en serviceavgift på 200 i månaden) och har allt jag behöver (till en början i alla fall) - bokföring, kundregister, offerter, fakturering, statistik, webbshop mm. Verkar helt suveränt! Man kan även köpa egen domänplats, om man vill det. Denna lösningen känns bra för mig, eftersom jag inte är sådär "jättehaj" på datorer... användarvänligt och bra! Själv kommer jag inom kort att öppna shoppen på www.träleken.se (även www.traleken.se) där jag kommer att sälja framför allt träleksaker. Besök mig gärna senare (slutet av maj/början av juni) och säg vad ni tycker!
Mvh
Ann

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2004-06-01, kl 14:41

username

Borttagen
medlem

Inlägg: 4

Ville bara berätta att mitt företag har utvecklat en liten webbshopsapplikation. Den är vältestad och har ett rätt trevligt gränssnitt till skillnad från många av dess konkurrenter. Ta gärna en titt på demot:

http://www.amarantin.se/cashflow1/

Administrationsgränssnittet kan ni se på denna adress:

http://www.amarantin.se/cashflow1/admin
Användarnamn: demo
Lösenord: demodemo

Hör av er till [email protected] eller [email protected] om ni är intresserade.

// Markus

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2004-06-02, kl 20:02

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Hej!

Har man frontpage som ingår i office så kan man bygga en själv. Tar lite tid men det är gratis.

Mvh,
Kristina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat