Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

överlåtelse av lokal (lurad?)

Inlägg 1 av 5

2006-01-11, kl 10:46

Emma K

Emma K

Inlägg: 5

överlåtelse av lokal (lurad?)

Hej!

Jag har precis haft min enskilda firma i ett år, och tog över en lokal vid årskiftet 04/05. Överlåtelseavgiften var 30000. Däremot är jag nu osäker på hur jag bokför detta. Det enda papper jag har på lokalen mellan mig och den tidigare innehavaren är ett kontrakt på överlåtelsen. Gäller det som kvitto/verifikation?
Pengarna jag betalade med är privata/egen insättning.
Är det moms på överlåtelseavgiften? Stod inget om det i kontraktet. Den tidigare innehavaren säger att kontraktet räcker men jag tvekar..

Mvh /A

www.severa.com - www.swedishtechno.com - www.missdilemma.com

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2006-01-11, kl 15:29

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Kontraktet gäller som verifikat tillsammans med kvittensen av pengarna. Någon moms är det inte utan hela summan blir en tillgång i företaget, dvs inte någon kostnad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2006-01-20, kl 20:45

Emma K

Emma K

Inlägg: 5

tack!
Eftersom jag betalade över internet är det bekräftelsen man skriver ut i samband med betalningen som räknas som kvittens?
Mvh /A

www.severa.com - www.swedishtechno.com - www.missdilemma.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2006-01-25, kl 02:02

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Avtalet är beviset på affären medan kvittot blir bevis på betalningen. Du kan använda bekräftelsen som ett verifikat i din bokföring. Anteckna en hänvisning till avtalet på det, så löser sig alla frågor den dagen någon gör en revision och undrar vad kvittot avser.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-02-10, kl 10:00

Emma K

Emma K

Inlägg: 5

tack!!

www.severa.com - www.swedishtechno.com - www.missdilemma.com

Inläggets betyg
Svara Svara med citat