Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Ska sälja varor via nätbutik, vad bör jag tänka på ?

Inlägg 1 av 3

2006-01-12, kl 17:22

username

Mikael
Elmgren

Inlägg: 10

Ska sälja varor via nätbutik, vad bör jag tänka på ?

Jag och en kollega tänker starta ett företag och sälja varor via en nätshop.

Vilken bolagsform skulle passa oss bäst? Vi vill båda ta ansvar och litar på varandra. Men när det gäller beskattning och att ta ut en egen lön så vill man ju självklart ta det lättaste och mest föremånliga bolagsformen.

PS hur funkar det men lönen räknas den som en kostnad som måste beaktas innan vinsten för företaget räknas ut.

Alla tips och råd uppskattas

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-13, kl 15:51

username

Medlem
#35484

Inlägg: 9

Hej !

Om ni är två ägare har ni att välja på handelsbolag, kommanditbolag, aktiebolag.

Handelsbolag: minst två ägare, ni har båda personligt ansvar(om ni skulle kursa så blir ni personligen betalningsskyldiga), ansvaret är oxå solidariskt(om den ena inte kan betala skulderna så kan den andra ägaren bli betalninsskyldig), för att undvika osämja(vilket kommer förr eller senare hur bra polare man än är) så skriv ett bolagsavtal mellan er hur vinst ska fördelas, om någon vill gå ur firman- vad händer då ?, ingen lämplig företagsform om verksamheten medför för stor risk eller förutsätter stort startkapital.

Kommanditbolag: Samma som Handelsbolag men den ena ägaren har begränsat ansvar, kanske om den ena ägaren bara vill satsa kapital(denna person har oxå bara personligt ansvar för satsat kapital) det krävs dock att den andra ägaren har obegränsat personligt ansvar.

Aktiebolag: Ägarna har inget personligt ansvar och företaget får ingå avtal och ha skulder. Aktieägarna utses vid en bolagstämma och även en styrelse och hur stor vinstutdelningen ska vara för aktieägarna. Ni betalar bolagsskatt(28% av redovisad vinst), ni måste oxå betala minst 100.000 kr var i insatt kapital(publika 500.000 kr), denna företagsform är lämplig om risken är stor och man är många ägare.

Kanske Hanselsbolag funkar bäst för er ?

Gå in på foretagarguiden.se där kan ni läsa mer om olika företagsformer, ställa frågor, läsa om beskattning och löner.
Ni kan oxå ringa starthjälpen som hjälper till vid uppstart, info om olika företagsformer, vägledning osv.
020- 351010 mellan 09-12

MVH
Susannez

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-15, kl 23:11

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Ja, jag håller med susannez och rekommenderar HB som företagsform för er. Skattemässigt skiljer det sig inte mycket nu för tiden.

AB är naturligtvis alltid att föredra, i alla fall om kompanjonen inte är ärlig och sätter bolaget i skuld. Men det kostar pengar bla är revisor ett tvång. Att avveckla ett AB är formellt, långdraget och därmed dyrt.

Mitt råd är oxå att läsa på ordentligt om HB, och utforma ett kompanjonsavtal mellan er. Hur skall nedlagd tid värderas, vilken avkastning skall ni ha på satsat kapital, skall vinster stanna kvar i företaget mm mm.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat