Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Hur bokföra F-skatt i samband med årsskifte?

Inlägg 1 av 3

2006-01-15, kl 18:02

username

Bitte
Wallin

Inlägg: 18

Hur bokföra F-skatt i samband med årsskifte?

Hej alla!

Jag har enskild firma och just avslutat det första räkenskapsåret som omfattat tiden 041201-051231. Jag är inte skyldig att göra årsbokslut men har för avsikt att göra ett sådant ändå, eftersom det såvitt jag förstått är en förutsättning för att jag i bokföringen kunna knyta olika år till varandra och få en rättvisande bild av saker och ting.

När jag startade begärde jag tre månaders uppskov med min F-skatt, och därför ska jag nu i januari göra en inbetalning som avser intäkten under det räkenskapsår som just tagit slut. Tidigare under året har jag bokfört skatteinbetalningarna genom att debitera 2012 och kreditera 1920. Hur gör jag för att inbetalningen i januari ska hamna rätt i balansräkningen? Spontant skulle jag vilja göra en omföring på det gamla året genom att debitera 2012 och kreditera 2510 (skatteskulder - eller kanske något underkonto till detta?), och sedan när själva inbetalningen sker debitera 2510 och kreditera 1920.

Är detta någorlunda korrekt, eller ska jag göra på något annat sätt? Trots enträget sökande har jag omöjligt kunnat hitta någon information om detta, och därför vore jag väldigt tacksam om någon kunnig person ville ge sin syn på denna helt och hållet hemsnickrade lösning.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-15, kl 23:32

username

Tommy
Bernhardsson

Inlägg: 1

Hej!
Ur boken Redovisa Rätt ( Nancy Holmström-Bonniers förlag-ISBN 91-622-6901-1 ) står att läsa :Egenavgifter ska enligt BFNs rekommendationer, angående Enskild näringsidkares bokföring, inte bokföras i näringsverksamheten (www.bfn.se) utan endast tas upp i inkomstdeklarationen. Vidare se F-skattbroschyrer på www.skatteverket.se
H.Tommy

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-16, kl 15:35

username

Bitte
Wallin

Inlägg: 18

Tack för den upplysningen, men nu var det ju inte i första hand det som min fråga gällde ... Jag vet att olika källor säger olika om huruvida man ska bokföra egen F-skatt eller ej. Dock har jag valt att göra det under hela året som gått - det ställningstagandet är alltså redan gjort. Hoppas ytterligare någon vill svara på själva frågan!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat