Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bilavdrag

Inlägg 1 av 4

2006-01-17, kl 14:35

username

Olle
Hildebeck

Inlägg: 13

Bilavdrag

Jag fick ett mail från avdrag.se som säger att jag kan dra av 17 kr/mil (2005) i min dekl. för mil i tjänst. Samtidigt kan jag dra beloppet i firman. Jag blev lite konfunderad hur det fungerar, jag ser inte hur det ersätter mig för dom mil jag kör med egen bil. Kan någon förklara?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-01-18, kl 20:38

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Enskild firma eller AB? Det går inte att svara utan att veta detta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-01-19, kl 10:47

username

Olle
Hildebeck

Inlägg: 13

Enskild firma. Anledningen till att jag frågar är att jag är van från min tid som anställd, då fick man varje månad ersättning för utlägg för p-kvitton och milersättning. Men det verkar vara ett annat tänk när man kör enskild firma. Är det inte meningen att jag ska ta ut dom pengarna från firman?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-01-23, kl 00:30

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jovisst kan du ta ut pengar från firman, men det är då privata uttag. I en enskild firma skattar du för resultatet inte för de pengar du tagit ut så därför spelar det ingen roll om du bokar upp milersättning i bokföringen i samband med uttaget eller om du tar ut pengarna och bara lägger in milen som en post i deklarationen.
Det är ju naturligt att det är ett annat "tänk" när man har sitt eget företag än när man är anställd. Du och företaget är inte längre olika personer och det innebär att man inte alltid tittar efter vad som är det maximala utfallet i den egna plånboken utan ser det som en helhet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat