Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Behöver lite hjälp - Hur mycket kan jag ta ut efter skatt?

Inlägg 1 av 6

2006-01-19, kl 22:00

username

Mikael
Elmgren

Inlägg: 10

Behöver lite hjälp - Hur mycket kan jag ta ut efter skatt?

Hej tänker starta ett handelsbolag och sälja begagnade varor över internet.

Låt oss säga att jag köper in dem för 20 000 kr och säljer dem för 30 000 kr, alltså går jag 10 000 kr i vinst ( 50 % vinsmarginal). Min fråga lyder, hur mycket betalar jag i skatt och hur mycket får jag i slutänden ut i handen - är lite osäker.

Jag trodde de var 25 % vinstmarginalbeskattning eftersom de är begagnade varor alltså har jag 7500 kr kvar
(från 10 000) och på det betalar jag 30 % när jag ska ta ut lön och då blir det 5250 i fickan eller? (är lite osäker vet ej om sociala avgifter, arbetsgivaravgifter mm sänker ytterligare)

Uppskattar all hjälp jag kan få.

Tack Elmer.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2006-01-19, kl 22:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

ca 1/3 får du behålla av vinsten.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2006-01-19, kl 22:16

username

Mikael
Elmgren

Inlägg: 10

En följd fråga är ej så insatt :)

Kan jag betala mig själv en lön för de utförda arbete och sedan räkna ut vad företaget får över i vinst efter lönen

Tex så vill jag ha 2500 kr i lön för tiden det tog att sälja vidare varorna med 10 000 kr vinst. Hur får jag det måste jag alltid betala min lön från vinsten?

Eller blir vinsten då 10 000 -2500 kr (utförd arbete) = 7500 kr och så betalar jag skatt på det.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2006-01-19, kl 23:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Först och främst gör du en felberäkning på momsen. Visserligen är momssatsen 25% men eftersom du beräknar momsen som vinstmarginal så ingår momsen i de 10,000 som är din vinst. När du räknar momsen på det hållet (momsens del av den totala summan) så är det 20% som gäller, alltså är vinsten ex moms 8.000.
Eftersom det är ett HB tar du inte ut någon lön ur firman utan beskattas för resultatet. Av dessa 8.000 ska du då betala ca 25% i egenavgifter = 2000 och sedan betala skatt på resultatet med 1800 (=(8000-2000)*0,3). Kvar har du då 4200 dvs lite drygt 50% av bruttoresultatet.
Nu är ju detta inte alls sant heller för du måste väl ha några kostnader också. Att du tjänar 8000 på sakerna du säljer innebär ju långt ifrån att resultatet blir 8000. du måste ju också betala för ex internetuppkoppling, provisioner till Tradera och ebay, körningar till loppisar och till posten, entreavgifter till mässor, omslagspapper, bubbelplast, telefon, ja det finns hur mycket som helst att räkna upp. Du räknar med ett pålägg på 50% och en marginal på bara 33% i din kalkyl och det är alldeles för låga marginaler i denna branch. Det är inte ovanligt med pålägg på upp mot 10ggr för antikhandeln och antik/begagnathandelns genomsnittliga pålägg ligger på 270% enligt SCB. Det innebär att du bör kunna sälja det du köper för 20.000 för minst 60.000 för att hålla branchgenomsnittet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2006-01-20, kl 10:07

macsmart

macsmart

Inlägg: 26

Är inte försäljning av beg, varor, möbler mme momsbefriat ?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2006-01-20, kl 21:05

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Om du som privatperson säljer begagnade varor (alltså inte i enskild firma) behöver du inte lägga på någon moms, eftersom du inte har fått dra av den ingående momsen.

Om du som näringsidkare köper begagnade varor har du således ingen ingående moms att dra av. Därför tillämpar man sk marginalmoms. Detta led är således inte momsbefriat.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat