Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vad ska göra nu vid årets slut med min enskilda näringsidkare?

Inlägg 1 av 3

2006-01-21, kl 13:16

machoerik

machoerik

Inlägg: 14

Vad ska göra nu vid årets slut med min enskilda näringsidkare?

Jag bedriver ett företag som enskild näringsidkare och omsatt ca 100000 kronor. Det jag behöver veta är vad jag ska göra med allt vad gäller ekonomi/bokföring/momsning med förra årets resultat. Jag har inte betalt in moms någon gång utan valt att göra det en gång om året. Hur ska jag göra?
MVH
Erik
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2006-01-22, kl 23:45

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du ska göra någon form av bokslut, endera i bokföringen och deklarera på N2, eller direkt i deklarationen och då deklarera N1. Bokför du i dator brukar det vara enklare att avsluta med bokslutsbokningar där och deklarera på N2, bokför du manuellt är N1 lättare.
Deklarationen går med som bilaga till din vanliga deklaration. Eftersom du redovisar moms årsvis ska deklarationen för detta också göras på N1/N2 blanketten. Bokföringsmässigt ska du naturligtvis göra vanliga momsomföringar innan du avslutar året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2006-01-24, kl 21:44

username

Thord
Hägglund

Inlägg: 11

Citat:

Ursprungligen postat av:

Du ska göra någon form av bokslut, endera i bokföringen och deklarera på N2, eller direkt i deklarationen och då deklarera N1. Bokför du i dator brukar det vara enklare att avsluta med bokslutsbokningar där och deklarera på N2, bokför du manuellt är N1 lättare.
Deklarationen går med som bilaga till din vanliga deklaration. Eftersom du redovisar moms årsvis ska deklarationen för detta också göras på N1/N2 blanketten. Bokföringsmässigt ska du naturligtvis göra vanliga momsomföringar innan du avslutar året.



Hej Karinj

Tänkte bara fråga dig när ämnet är uppe om det är lagligt att föra sin bokföring manuellt, alltså inte i ett bokföringsprogram? Skulle vara mycket tacksam för svar.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat